Modeliai | Karlie Kloss fenomenas arba ateities podiumų aktorės

Ji jau žengė visais prestižiškiausiais pasaulio podiumais, tapo legendinio fotografo Steveno Meiselio mūza, sugebėjo sužavėti unikalųjį Johną Galliano, tapti populiariausiu 2009 metų veidu, per pirmąją 2010ųjų savaitę nustebinti dvejais itin rimtais reklaminiais kontraktais. Skamba kaip tikro supermodelio pasiekimų sąrašas? Na, jaunai amerikietei kiek kreivoka šypsena Karlie Kloss vos prieš pusmetį sukako septyniolika, tačiau ji jau yra vadinama antrojo XXI a. dešimtmečio Kate Moss, atversianti duris naujai supermodelių kartai bei pakeisianti manekenių statusą mados pasaulyje. Ne, ji nėra ypatingo grožio ar charizmos asmenybė, tačiau turi tai, ko nori visi užsakovai. Sugebėjimą tapti ta, kurią savo vizijose mato kūrėjas.

Nesu didelė Karlie darbų gerbėja, tačiau nerašyti apie ją tiesiog nebegalima, nes jau per pirmąją 2010 metų savaitę mergina sugebėjo nustebinti Hermes ir Dior reklaminėmis sutartimis bei Vogue Italia sausio mėnesio numerio viršeliu. Apie ją kalba visi nuo Vogue ofisų iki New York Times žurnalistų. Ši smulkutė, tačiau net tarp kolegių it dangoraižis (Karlie ūgis yra 182 cm) atrodanti ir baletą šokanti moksleivė per keletą metų pakerėjo ne tik mados gerbėjus, bet ir autoritetingiausius industrijos asmenis. Taigi jos fanų sąraše rasime ir „naująja Tentini“ dėl pomėgio šokinėti per fotosesijas Karlie pavertusia Anną Wintour, ir Vogue Italia redaktorę Francą Sozzani, per pastarąjį pusmetį manekenę pakvietusią fotografuotis net trims viršeliams, ir Steveną Meiselį, giriantį ją už energingumą bei natūralumą prieš objektyvą.

Tačiau iš tiesų norėjau parašyti ne tiek apie pačią Karlie, kiek apie jos, kaip naujosios dekados supermodelio, statusą mados pasaulyje bei ateitį. Ne per seniausiai apžvelgiau tris šių dienų modelių tipus – klasikinį, blankųjį, skandinaviškąjį – ir rašydama netikėtai susimąsčiau, kad naujųjų dienų modelių, tarp kurių yra ir Karlie, negalėčiau priskirti nė vienam tipui. Tad ar griežtų šiaurietiškų bruožų merginų laikams atėjo galas? Peržvelkime populiariausių bei pelningiausių 2000-2009 metų manekenių sąrašus. Matome estę Carmen Kass, rusę Natashą Poly, italę Mariacarlą Boscono, brazilę Giselę Bundchen, kanadietę Darią Werbowy. Visų skruostikauliai aukšti, žvilgsnis griežtas, siauros ir kiek piktokos lūpos. Taigi ar praėjusio dešimtmečio merginos buvo visos mados industrijos noro keistis bei piktokai nusigręžti nuo praeities atspindys? Atrodo, kad taip, tačiau ką tada žada naujoji karta?

Pažvelkime į naujausius Karlie darbus ir tikrai pasidarys lengva suprasti, kodėl straipsnio pradžioje pavadinau ją naująja Kate Moss. Vogue viršeliai, fotografų pagyros, nematyta energija, unikalūs, tačiau įvairiems įvaizdžiams pritaikomi bei grožio meistrų kerams pavaldūs bruožai. Ir, žinoma, itin jaunas amžius. Galima drąsiai teigti, jog naujoji modelių karta atrodo tikrai stipriai ir jau sugeba konkuruoti su podiumų veteranėmis. Merginos, kurioms tėra po 14-17 metų, stebina sugebėjimu tapti tiek femme fatale, tiek gėlių vaikų kartos atstovėmis ir pamažu parodo tai, kuo artimiausiu metu turės sekti visos mados pasaulio lyderės. Modelis turės būti aktorė, sugebanti ne tik tapti mados namų mūza (Mariacarla Boscono ir Givenchy) ar mergina, tobulai atitinkančia kolekcijos dvasią (Lily Donaldson ir Gucci).

Taigi manekenės galų gale virs visiems įtinkančia preke. Ir manau, jog pagrindo tokiai minčiai plėtoti tikrai yra. Tik vienų ar kitų mados namų numylėtinėmis tampančios ar pirmą sezoną pagal „exclusive appearance“ sutartį dirbančios manekenės greitai nugrimzta užmarštin, o visiems dizaineriams įtinkančios bei universalios merginos skinasi kelią į priekį. Kaip pavyzdį pateiksiu tikra sensacija tapusią Dree Hemingway. Jos veidas nėra išskirtinis, bruožai ganėtinai įprasti, apie asmenybę nieko ypatingo nerašoma, tačiau šį sezoną ji valdė ne tik prestižinių mados namų podiumus, bet ir tapo daugelio veidu (Valentino, Gianfranco Ferre, Jean Paul Gaultier). Ir nors jos stilius primena bet kokio eilinio modelio, Dree tampa ikona. O juk ne kiekvieną modelį garbina tiek Lagerfeldas, tiek Frida Giannini. Ir tai nėra tik garsios pavardės efektas. Ji tampa tuo, ką mados industrija norės matyti dar kelerius metus. Visų numylėtinė universali it girl, kuri šypsosi prieš objektyvą, sugeba vaidinti bei patenkinti tiek Chanel, tiek Mango stilistų reikalavimus.

Naujoji manekenių karta, tapsianti vis labiau į komercinius tikslus krypstančių dizainerių bei fast fashion tinklų greitai vartojama preke, turės būti ir universali, ir artistiška. Vėl grįžtu prie Karlie. Yra tekę ją matyti tiek tamsos deivės amplua Gareth Pugh pristatyme, tiek geros mergaitės vaidmenyje Patricko Demarchelier fotosesijose. Atrodo, jog užkulisiuose visad matome besišypsančią ir drauges manekenes mielai apkabinančią merginą, tačiau užlipusi ant podiumo ji iškart sugeba pavirsti tiek gundančia paryžiete, tiek maniake žudančiu žvilgsniu. Tą patį virsmą matome ir naujausiuose jos darbuose. Hermes reklamoje saldžiai ant tradicinių šilkinių mados namų skarelių snaudžianti mergaitė atrodo miela, taiki bei tikra gamtos dukra, o Dior nuotraukos stebina paslaptingumu, film noir jausmu. Chameleonė? Ne, tiesiog talentinga aktorė.

Žinoma, prognozuoti dar anksti, tačiau manau, jog vis tik stebime lėtą, bet užtikrintą industrijos virsmą kažkuo nauju. Nors kritikė Sarah Mower prognozuoja unikalumo bei ekstremalių naujovių dekadą, gal taip teigti dar kiek ankstoka? Esame greitosios mados kartos atstovai, stebime net garsiausių mados namų pataikavimą masėms bei kūrybos ar šoko efekto aukojimą vardan komercinių tikslų. Atrodo, jog ši universalumu grindžiama sistema palies ir modelių pasaulį, nes jei seniau Linda Evangelista iš lovos nesikeldavo be dešimties tūkstančių, tai dabar jaunoji Karlie pinigus uždirbinėja įsikūnydama į vis kitą įnoringo dizainerio mūzą. Tik gaila, kad niekam neberūpi jos pomėgis kepti sausainius ir gabumai baletui. Rūpi ne tai, kas ji yra, bet tai, kuo ji gali būti.

Nuotraukos TFS

Bučkis