Fatališka moteris, įkūnijanti viso Paryžiaus paslaptingumą ir nepaaiškinamą norą nors minutėlei praverti vartus į tą viliojantį paryžietišką gyvenimą. Drąsi koketė, kuriai nereikia žodžių, kad įvardintų savo misiją ir darbus. Ją dievina ir tobula moterimi vadina Karlas Lagerfeldas, už neįtikėtiną karjeros šuolį, paramą ir įkvėpimą dėkoja Tomas Fordas, savo mūza ir didžiausia pagalbininke meiliai įvardina Mario Testino. Ką jau bekalbėti apie tūkstančius jos dėka Paryžiaus mados dvasią ir subtilybes pažinusių mados gerbėjų. Ištikimų skaitytojų, Vogue Paris pavertusių viena geidžiamiausių ir laukiamiausių publikacijų visoje industrijoje. Ši moteris niekada neperžengė ribos, tačiau visada aukštyn kėlė tobulybės kartelę. Eksperimentavo ir siūlė drąsias idėjas, bet atsisakė nupiginti kuriamo leidinio įvaizdį vardan komercinių paskatų. Deja, dešimt metų trukusi pirmojo XXIa. dešimtmečio Vogue Paris era, kurią drįsčiau pavadinti auksine, baigėsi – vyriausiosios redaktorės vietą palieka Carine Roitfeld. Jokių klausimų, jokių atsakymų. Tiesiog metas išeiti, nors esi viršūnėje.
Gruodžio pabaiga. Mados pasaulis ramiai ruošiasi ateinančioms šventėms, mados leidinių komandos pamažu eina į atostogas, dizaineriai showroomuose rodo paskutines pre-fall sezono kolekcijas. Internetiniai portalai ir žurnalai jau baigia sudarinėti 2010-ųjų svarbiausių įvykių dešimtukus, iš naujo aprauda Alexanderio McQueeno mirtį, renka didžiausią įtaką dariusias tendencijas, geriausiai ir blogiausiai besirengiančius asmenis. Didžiulį šurmulį kelia ir didžiojo amerikiečių dizainerio Tomo Fordo sugrįžimas į mados Olimpą, o kur dar jam dedikuotas (ir netgi jo paties redaguotas) gruodžio-sausio Vogue Paris numeris su gera doze elegancijos ir ekstremalių idėjų mišinio. Viskas teka sava vaga. Tačiau apie šventes jau besisukantį mados pasaulį sustabdo netikėta tarsi lietus iš giedro dangaus naujiena – po dešimties nepriekaištingo darbo metų savo postą palieka vyriausioji Vogue Paris redaktorė Carine Roitfeld.
Lyg ir neverta pernelyg dramatizuoti situacijos ar hiperbolizuoti patirtų emocijų, bet nėra ko slėpti – šios naujienos daugiau ar mažiau sukrėtė visus ištikimus mados gerbėjus, bent kažkiek besidominčius Vogue leidiniais. Juk vis tik sugriuvo vadinamoji „šventoji trejybė“, padėjusi Vogue leidinį paversti tokiu, koks įtiktų skirtingus poreikius turintiems skaitytojams: griežtoji amerikietiškosios versijos Anna Wintour, meną ir fotografijos grožį atskleidžianti italė Franca Sozzani bei tamsiąją, erotiškąją mados pusę parodanti Carine Roitfeld. Perskaityta žinia apie Carine atsistatydinimą šokiravo ir mane – supratau, jog savoje mados leidinių bibliotekoje gulitys prancūziškojo Vogue numeriai jau gali būti vadinami mados istorija iš eros, kurios pabaigą teko stebėti realiuoju laiku.
Vis tik norėtųsi į šoną bent trumpam nustumti užplūdusias emocijas ir situaciją įvertinti objektyviai. Ypač – šio įvykio reikšmę dabartiniam mados pasauliui. Kaita mados industrijoje – natūralus dalykas, tačiau kai keičiasi pamatai, dažnai drebėti pradeda ir pačios viršūnėlės. Nors išvardinti visus modelius, dizainerius ir fotografus, į industrijos užkulisius atvestus laikantis būtent C.Roitfeld rankos, būtų išties nelengva, užtenka paminėti tokius vardus kaip Lara Stone, Rose Cordero ir, žinoma, naujasis viršelio veidas penkiolikmetė Daphne Groeneveld. Visos šios manekenės pirmiausia buvo pastebėtos Carine. Ji surizikavo ir netgi savotiškai pamilo išskirtinę ir į standartų rėmus netelpančią olandę Larą, gazelės akimis žavinčią egzotiškąją Rose, įsimintinų bruožų Daphne.
Turbūt daugelį nustebintų faktas, jog didysis Natashos Poly debiutas taip pat įvyko tapus Vogue Paris viršelio veidu, drastiškiems pasikeitimams (trumpi balti plaukai) pasiryžo net pirmąja Carine valdomo VP viršelio mergina tapusi Kate Moss. Tačiau ikonos lieka ikonomis. Kaip industrija pasitiks jaunąsias merginas, nebetekusias C.Roitfeld globos? Iki šiol savo atrastus veidus redaktorė fotografuotis kviesdavo tol, kol merginas pastebėdavo ir kiti leidiniai ar mados namai. Gali būti, jog išėjus Carine iš mados išeis ir naujas „išskirtinių“ modelių tipas.
Tačiau norėčiau paminėti ne tik modelius. Jų kaita, pripažinkime žiaurią tiesą, išties itin greita ir vos sužibėjusi žvaigždutė netrukus užgęsta ryškiau sušvitus naujai. Kiek sudėtingesnis atvejis – į žurnalo puslapius „atvesti“ ir rinkai pristatyti dizaineriai. Vienas ryškiausių pavyzdžių – Givenchy mados namų kūrėjas italas Riccardo Tisci, kurio darbus pamačiusi Carine nedelsiant padėjo jam iškilti į aukštosios mados elitą. Jo kuriamos suknelės naudojamos viršelių nuotraukoms, didžiosioms fotosesijoms, o tai, kaip žinia, pritraukia nemažą dėmesį patiems mados namams ir, žinoma, dizaineriui. Nedidelis Carine linktelėjimas galėdavo nuspręsti, ar modelis atsidurs viršelyje, ar ne, o tai jau reikšdavo sprendimą, ar mados namai gaus puikią galimybę reklamuotis. Nesakau, jog redaktorės pasitraukimas galėtų nulemti tokių didelių ir gilias tradicijas turinčių mados namų Givenchy likimą, tačiau esu įsitikinusi, kad per ilgesnį laiką (ir jei naujoji redaktorė tokios simpatijos dizaineriui nebejaus) pokyčiai taps matomi.
Verta į situaciją pažvelgti ir iš kitos pusės. Prieš metus mados padangę nušvietė naujiena, jog Vogue Paris redakcija (itin dažnai minėta ir C.Roitfeld pavardė) įsivėlė į konfliktą su Balenciaga mados namais. Taip iš žurnalo puslapių dingo Balenciaga reklaminių kampanijų nuotraukos, fotosesijose nebesimatė nė vieno mados namų dizainerio Nicholas Ghesquiere sukurto apdaro. Tiesa, boikotas buvo abipusis – leidinio komanda negaudavo pakvietimų į Balenciaga kolekcijų pristatymus, pavardės netgi atsidūrė juodajame klientų sąraše. Kodėl? Gandų buvo įvairių. Vieni tvirtino, jog N.Ghesquiere nepatiko korupcija leidinio redakcijoje, kiti – jog mados namai nebuvo patenkinti kuriamu jų įvaizdžiu, treti kalbėjo apie vidinius konfliktus su stilistų komanda. Tiesa turbūt taip ir neišaiškės, tačiau vienas faktas aiškus – Carine išėjimas turbūt lems Balenciaga grįžimą į leidinio puslapius. Kaip pasakytų anglakalbiai, win-win situacija, tačiau kuriamas kiek neprofesionalus įvaizdis.
Paskutinis įdomus ir, manau, pats svarbiausias klausimas – o kas vis tik galėtų pakeisti Carine Roitfeld? Variantų mados portalai ir ekspertai pateikia išties nemažai: rugsėjį rusiškąjį Vogue palikusi Aliona Doletskaya, redaktorius ir fotografas Olivier Zahm, stilistė Catherine Baba, aristokratė ir mados gurmanė Daphne Guinness, net ekstravagantiškoji italė Anna Dello Russo, šiuo metu dirbanti japoniškoje Vogue versijoje. Vis tik daugelis mados gerbėjų mano, jog realiausias variantas yra ištikima Carine kompanionė ir viena žymiausių stilisčių Emmanuelle Alt, puikiai išmananti savo darbą ir pažįstanti žurnalo auditoriją. Mano nuomone, ją skirti vyriausiąja redaktore būtų mažų mažiausiai per drąsu – geras skonis tikrai neatpirks organizacinių įgūdžių stokos, o stilistės prisirišimas prie tam tikrų mados namų (Balmain, Isabel Marant) galėtų sukelti ne vieną konfliktą, panašų į dabartinį su Balenciaga mados namais. Geriausia kandidatūra? Žinoma, A.Doletskaya. Kodėl? Jos kurtas rusiško Vogue įvaizdis turėjo tikrai nemažai prancūziškojo detalių, tik jas reikėjo taikyti prie vietinės publikos, o Vogue Paris ši talentinga redaktorė galėtų pilnai atskleisti savo potencialą. Deja, tai – tik svarstymai ir siūlymai. Naujoji žurnalo galva bus paskelbta tik ateinantį mėnesį.
Taigi metus užbaigiame liūdna žinia, o naujus pradėsime su daugybe klausimų. Kas pakeis Carine? Kaip pasikeis pats Vogue Paris veidas? Ar išliks senoji stilistų komanda? Įdomu klausti, bet atsakyti kol kas neįmanoma. Belieka laukti tolesnių naujienų ir gaudyti net mažiausius gandus. Vieni sako, jog Carine vėl dirbs su Tomu Fordu, kiti tikisi naujo asmeninio leidinio, treti rezga planus nuo sosto nuversti pačią Anną Wintour ir karūnuoti prancūzę. Kol kas pačiai redaktorei tai kelia tik šypseną. Mįslingą, kažką slepiančią. Visai, kaip ir ji pati, kaip ir jos sukurtasis popierinis Paryžius.
Nuotraukos – TFS ir Jak&Jil blog
Bučkis