Jei tikitės išvysti dar vieną eilinę gražią fotosesiją su deives primenančiomis manekenėmis, nuostabiomis aukštosios mados suknelėmis ir iki tobulumo nušlifuotu stiliumi, nuorodos „Toliau“ galite net nespausti – šįkart nusprendžiau paskatinti į modernią mados fotografiją žiūrėti ne kaip į gražių, tačiau dažnai itin tuščių vaizdų rinkinį, tačiau šį tą gilesnio. Vienus „Vogue Italia“ fotosesija „Haute Mess“ papiktins, kiti tiesiog pagalvos, kad tai – puikių drabužių švaistymas, dar kiti į viską pažvelgs su humoru. Tačiau nuolat siekiantis provokuoti Steveno Meiselio ir Francos Sozzani duetas abejingų tikrai nepaliks. „Haute Mess“ ar tiesiog „Mess“? Priklauso nuo to, kaip pažiūrėsite…
Iš pradžių šokiruoja. Paskui sudomina. Įtraukia. Tada arba sužavi, arba atstumia. Taip ši skandalinga (taip, šis žodis išties tinka) fotosesija veikia „Vogue Italia“ skaitytoją. Leidinys, jau ne kartą sukrėtęs, šokiravęs ir net įžeidęs pačius įvairiausius visuomenės sluoksnius, turbūt vienintelis toks pasaulyje, sau galintis leisti paminti tam tikras taisykles ir nepaisyti nustatytų normų. Žinoma, drąsūs poelgiai visuomet sulaukia dvejopų vertinimų: vieni mados gerbėjai stoja ginti kūrybinių eksperimentų ir kiekvieną detalę vadina menine interpretacija, o kiti puola kritikuoti bei teisti kūrėjų dėl neva įžeidžiančio, net kiek rasistinio turinio.
Šią fotosesiją tinklaraščiui parinkau būtent todėl – ją industrija priėmė labai įvairiai. Daugiausia dėl temos – vadinamojo „ghetto chic“ stiliaus atstovių, savo išvaizdą dažnai paverčiančių ekstremaliu reginiu. Begalė spalvų, beprotiškai ryškus makiažas (žinoma, meistrės Pat McGrath darbas), šokiruojančios šukuosenos (jose blizga net saldainių popierėliai), nuotraukose atsispindintis išskirtinis elgesys – įkvėpti internete rastų tokio stiliaus nuotraukų, „Vogue Italia“ kūrėjai nusprendė ekstremumo kartelę užkelti dar aukščiau ir į šį miksą sugebėjo įlieti geriausius vasaros sezono kolekcijų hitus.
Kur slypi didžioji problema? Kaip jau turbūt supratote, nemalonumų redakcija sulaukė dėl neva rasistinių užuominų – juk dažniausiai toks stilius JAV būdingas prastuose, žemo pragyvenimo lygio rajonuose gyvenančioms juodaodėms moterims, tad pakankamai, sakykime, spalvinga ir drąsi fotosesija išties atrodo kaip šaržuotas minėtų gyvenviečių paveikslas. Dėl to ir kilo diskusijų banga – ar mados leidinys, propaguojantis prabangą bei, tiesą sakant, dažniausiai vaizduojantis baltaodes moteris, iš tiesų nesielgia amoraliai taip pašiepdamas skurdų juodaodžių moterų gyvenimą bei dėl to taip susiformavusį jų bendruomenės stilių?
Žinoma, nuomonių ir argumentų yra įvairių ir abi pusės yra teisios, tačiau, mano nuomone, tai – tik dar viena puikiai pavykusi „Vogue Italia“ provokacija. Aš pati nesu linkusi įžvelgti rasistinių idėjų ten, kur jų paprasčiausiai nėra (juk tai ne skustagalvių eitynės Vilniaus centre…), tai – įkvėpimo šaltinis. Galų gale, juk viršelio veidas bei makiažo autorė – nuostabios juodaodės moterys. Juk niekas nepeikia dizainerių už tai, kad jie kai kuriuos gatvės stiliaus ar tradicinius etninių grupių siluetus perkelia į savo kolekcijas. Be įvairiausių kultūrinių skirtumų bei jų sintezės mada nebūtų toks spalvingas menas. Kalbant apie fotosesijas, norėtųsi pritarti vieno „The Fashion Spot“ lankytojo nuomonei, kad madai užteks klasikinio grožio modelių, tipinių stiliaus sprendimų, pilko fono. Kartais reikia ir įvairovės bei net šiek tiek drąsos, humoro jausmo.
Haute Mess | Vogue Italia kovas 2012
FOTOGRAFAS Steven Meisel | STILIUS Lori Goldstein
MAKIAŽAS Pat McGrath | ŠUKUOSENOS Jimmy Paul
MODELIAI Joan Smalls, Jessica Stam, Karen Elson, Abbey Lee Kershaw, Lindsey Wixson, Daphne Groeneveld, Guinevere van Seenus, Coco Rocha
Nuotraukos vogue.it/TFS
Bučkis