Kai kalbama apie Škotiją, dažniausiai pasitaikančios pokalbio temos būna architektūriniai paminklai, niūraus grožio gamta ir, žinoma, garsieji kiltai – languoti vyriški sijonai, dėvimi iškilmių metu. Vis tik nedaugelis ryžtasi Škotiją sieti su mada – regione nėra garsių mados amatų mokyklų, mados mylėtojus labiau traukia Jungtinės Karalystės kultūrinis bei ekonominis centras Londonas. Tiesa, itin vėsų bei snieguotą gruodžio antradienio vakarą viskas apsisuko 180-ies laipsnių kampu – Edinburgas priėmė ne tik kelias dešimtis garsiausių šiandienos modelių, bet ir mados industrijos įžymybių, apžvalgininkų, fotografų ir… patį Karlą Lagerfeldą, būtent Škotijos sostinei paskyrusį naująją „Metiers D’Art“ „Pre-Fall 2013“ sezono kolekciją. Tragišką škotų karalienės Marijos Stiuart likimo istoriją genialiai susiejęs su mados karalienės Gabrielle Chanel išgyvenimais bei kūrybos keliu, talentingasis vokietis sukūrė tai, ką net skeptikai, linkę kritikuoti garbaus amžiaus kūrėją, pavadino tiesiog magišku, epiniu reginiu bei nepakartojamu mados spektakliu.
PRIEŠISTORĖ…
Kodėl būtent Škotija? Juk tarpsezoninių kolekcijų pristatymams dizaineris dažniausiai renkasi kiek egzotiškesnes, madai palankesnes pasaulio vietas. Šįkart K.Lagerfeldas apžvalgininkų dėmesį atkreipė į dviejų karalienių gyvenimus. Nors škotų karalienė Marija Stiuart nesipažymėjo puikia išvaizda ar skoniu, ją itin traukė papuošalai, kurių aukštuomenės moteris turėjo įstabią kolekciją. Škotija – ypatingai svarbi ir G.Chanel gyvenime, nes trečiajame dešimtmetyje Škotijoje neretai besisvečiavusi dizainerė čia lankė savo mylimąjį Vestminsterio kunigaikštį. Teigiama, jog būtent atšiaurus regiono klimatas, medžioklė, žvejyba ir ilgi pasivaikščiojimai įkvėpė dizainerę pradėti naudoti tvidą, sunkią vilną bei atrasti languoto audinio grožį. Tiesa, K.Lagerfeldas pajuokavo, kad likimas malonesnis buvo antrajai karalienei, nes pirmoji savo dienas 1587-aisiais baigė guldama šalia budelio kojų.
Gerbdami vietos meistrų darbų kokybę, „Chanel“ mados namai neseniai Škotijoje nupirko kašmyrą prižiūrinčią bei teikiančią kompaniją. Pats K.Lagerfeldas Edinburge lankėsi pirmą kartą, tačiau, kaip įprasta, žurnalistus stebino istorijos žiniomis apie regioną. Paklaustas, ar pirmoji viešnagė pateisino lūkesčius, dizaineris atsakė, jog jį gerokai labiau domina ne tai, ką galima pamatyti pro langą, bet tai, koks vaizdinys yra susidaręs jo vaizduotėje. Būtent pagal tai jis ir įsivaizduoja Škotiją bei kuria drabužius.
Škotijos karalienė Marija Stiuart
Gabrielle Chanel ir Vestminsterio kunigaikštis ant jo laivo denio, 1928-ieji
APLINKA
Pristatymui K.Lagerfeldas pasirinko išties „Chanel“ vardo vertą vietą – istorinius Linlithgow rūmus, kuriuose gimė karalienė Marija Stiuart. Jeigu tiksliau – jų kiemą, kur vyko pristatymas, o visa erdvė buvo puošta didžiuliais deglais bei subtiliomis Renesanso dvasią atitinkančiomis dekoracijomis. Vietos autentiškumą liudijo net muzikantų sekstetas, kurio dalis grojo tradiciniu Škotijos muzikos instrumentu – dūdmaišiu.
Kadangi renginys vyko atviroje erdvėje, svečiams buvo pasiūlytos jaukios „Chanel“ antklodės, šilti gėrimai. Renginyje dalyvavę apžvalgininkai pastebėjo tai, kad buvo net pasirūpinta vairuotojais, kurie svečius atvežė į pilį – mados namų atstovai jiems liepė naudoti tik „Chanel“ losjoną po skutimosi.
Kvietimas į renginį
Linlithgow pilies, kurioje gimė Marija Stiuart, aplinka
KOLEKCIJA
“Kai ruošiamės “Metiers D’Art”, sau leidžiame gerokai daugiau – daugiau aksesuarų, daugiau kūrybiškumo. Apyrankės vietoje petukų? Kodėl gi ne?”- savo laikinoje studijoje “Balmoral” viešbutyje Edinburge žurnalistams pasakojo K.Lagerfeldas. Ir išties – kodėl gi ne? Juk įvairiems miestams ar šalims skirtos “Metiers D’Art” kolekcijos savitą žavesį įgauna būtent dėl gausybės smulkių detalių, sukuriančių tam tikro laikotarpio ar kultūros įvaizdį. K.Lagerfeldas to neatsisakė net atvykęs į atšiaurią Škotiją, kurioje lankėsi pirmą kartą. Sunkių vilnonių drabužių komplektus nepriekaištingai papildė ilgi siuvinėti šalikai, beretės, languotos pėdkelnės, “Doc Martens” stiliaus batai. Pastarųjų atsiradimą kolekcijoje K.Lagerfeldas paaiškino itin paprastai – jis dievinąs aukštakulnius, tačiau, demonstruojant Škotijos dvasią, haute couture primenančius drabužius derėjo kiek supaprastinti, suteikti jiems žemišką pagrindą. Karalienę Mariją Stiuart dizaineris savo drabužiuose įamžino įspūdingomis baltomis apykaklėmis bei perlais nusagstytais papuošalais. Lašo formos auskarai, ilgi, apie kaklą kelis kartus vyniojami vėriniai, puošnios segės ir net gausiai dekoruotos delninukės leido suprasti, kad tai – karališkosios papuošalų kolekcijos moderni interpretacija. Toks vaidmuo teko ir škotui šukuosenų meistrui Sam McKnight – jis suderino šiuolaikinį „cornrow“ pynimą su aukštų Renesanso kuodų tradicija.
Nemažu siurprizu tapo kolekcijos drabužiai – paprastai griežtą struktūrą bei švarias klasikinio kostiumo linijas mėgstantis dizaineris šįkart nevengė sluoksniuoti itin laisvo silueto storos vilnos megztinių, žaidė su skirtingais jų ilgiais, tad dalis modelių atrodė tarsi nužengę iš devintojo dešimtmečio mados žurnalų puslapių, kai vyravo erdvaus drabužio sukurtos nenatūralios proporcijos, kūno silueto nepabrėžiantys apdarai. Klasikinį „Chanel“ kostiumėlį priminė tik visiškai pakeisti didžiuliai balti tvido švarkai, kelius siekiantys languotos vilnos sijonai. Neslėpsiu, kad tiesiog įsimylėjau Renesanso stiliaus platėjančius klostuotus sijonus, romantiškas dramblio kaulo sukneles, marškinius itin plačiomis rankovėmis bei dramatiškomis apykaklėmis. Nors nemaža dalis kolekcijos (ypač antroji jos pusė) labiau tiktų ne Paryžiaus gatvėms, o tikram spektakliui, būtent teatrališkumas atskleidžia „Metiers D’Art“ idėjos grožį.
DETALĖS
VIDEO
MIELA
Bradas Kroenigas su sūnumi Hudsonu. Tai – jau trečiasis berniuko žygis „Chanel“ podiumu… Berniuko drabužių komplektas su mielu kiltu sužavėjo visą atelje – Hudsoną fotografuoti matavimų metu užsimanė net pats K.Lagerfeldas!
Nuotraukos iš Chanel News, Style.com, Wiki. Informacija iš WWD, Fashionista.
Bučkis