Comme des Garçons Parfums | Pažintis su anti-parfumerija

„Parfumerija nėra kažkas intelektualaus – ji paremta pirmykščiais instinktais, pirminiu kvapo suvokimu,“- prieš keletą dienų skaitytame interviu pasakojo „Editions de Parfums“ linijos architektas Fredericas Malle. Rodos, toks pareiškimas apie kvapą turėtų atrodyti paprastas bei savaime suprantamas (juk uoslė – viena iš pagrindinių žmogaus juslių), tačiau mintyse vis tiek sunku suderinti sąvokas „pirmykštis instinktas“ bei „parfumerijos mokslas“ – nesinori tikėti, kad mėgstamas jazminų ar rožių kvapas su kitais priedais dera tik dėl sėkmingos cheminės reakcijos, o juslę užvaldo bei emocijas kuria mėgintuvėlyje gimęs gamtą mėgdžiojantis katalizatorius, vadinamas tualetiniu/parfumuotu vandeniu arba kvepalais. Vis tik išimčių būna ir parfumerijoje – ne visuomet stengiamasi pirmykštį instinktą vilioti jam pažįstamais pirmykščiais gamtos kvapais. Kartais norisi šoko, netikėtumo, visą kūną užvaldančio agresyvaus pojūčio. Būtent į šią moderniosios parfumerijos nišą žengia „Comme des Garcons“ mados namų parfumerija, intriguojanti savo anti-parfumeriškomis savybėmis bei tikslais. Visai kaip ir dizainerės Rei Kawakubo kūriniai, „Comme des Garcons Parfums“ savo gerbėjui pasiūlo įdomią alternatyvą – keliauti į Pietus, kai visi ruošiasi į Šiaurę…

REI KAWAKUBO

Savo asmeninę pažintį su „Comme des Garcons“ mados namais bei parfumerijos linija pradėjau nuo paslaptingos bei enigmatiškos dizainerės Rei Kawakubo, jau beveik keturiasdešimt metų vadovaujančios vienam garsiausių Japonijos prekės ženklų, dėl išskirtinės stilistikos itin populiariam ir Vakarų pasaulyje. Nekenčianti duoti interviu, kalbanti tik „per“ savo vyrą „Comme des Garcons“ prezidentą Adrianą Joffe bei pasižyminti griežtumu ir neprognozuojamu elgesiu, ši kūrėja neretai vadinama antruoju mados industrijos genialiu protu po Yves Saint Laurent’o. Tiek prancūzas, tiek japonė ant podiumo užkėlė tai, ko dar niekas nebuvo matęs – naujus siluetus, netikėtus audinių derinius, originalią koncepciją, įkvėpusią galybę kitų dizainerių. Taigi ne paslaptis, kad keturi dešimtmečiai R.Kawakubo karjeros Tokijuje bei Paryžiuje dizainerę pavertė gyva legenda, avangardo bei mados kaip meno ikona, kurią dievino ir pats Alexanderis McQueenas.

Tiesa, estetikos istorijos studijas baigusi R.Kawakubo niekada nesimokė nei kostiumo dizaino, nei siuvimo technologijų: „Negaliu žinoti, kokia būtų buvusi mano kūryba, jei būčiau mokiusis kostiumo subtilybių. Manau, jog gerokai svarbiau, jog pradėjau daryti tai, kas man patinka, ir pradėjau tai pati.“ Įdomu, kad genialia vadinama kūrėja mėgsta gluminti žurnalistus sakydama, kad ji ne menininkė, tad mados dizainą supranta kaip paprasčiausią verslą. Vis tik kančios dėl kūrybos jai nėra svetimos. Moteris vieno iš retų interviu metu prisipažino, kad nesiekia vaidinti kuklios ir išties visada jaučia šiokį tokį nepasitenkinimą savo darbais, taip pat pristačius kolekciją jaučiamą džiaugsmą greitai pakeičia jaudulys, ar pavyks sukurti dar kažką. „Man visuomet reikia jausti alkį. Kol darau tai, ką darau dabar, jaučiu, kad turiu save nuolat stumti į priekį.“

Šiemet leidyklos „Taschen“ išleistas albumas, skirtas R.Kawakubo kūrybai. Albumą kuravo Terry Jones.

COMME DES GARCONS

1973-aisiais Tokijuje įkurti mados namai pakankamai egzotišku pavadinimu, reiškiančiu „Kaip vaikinai“ (dizainerei tiesiog patiko skambesys), pakeitė ne tik Vakarų mados industriją, bet ir tapo kultiniais pačioje Japonijoje. „Taschen“ išleistame naujame albume net rašoma, kad japonai, ištikimi „Comme des Garcons“ propaguojamam įvaizdžiui, yra vadinami „juodaisiais varnais“, o pati R.Kawakubo nemažai prisidėjo prie šiuo metu itin dažnai aptariamo Tokijo gatvės stiliaus kultūros formavimo. Pirmasis mados namų pristatymas Paryžiuje įvyko 1981-aisiais ir iškart patraukė mados žurnalistų dėmesį, kurie apie R.Kawakubo dar net nebuvo girdėję. Šou vyko viename Paryžiaus viešbučių ir neturėjo podiumo – visa minimalistiška tamsiai mėlyna kolekcija buvo tiesiog išguldyta ant suoliukų, o apžvalgininkai galėjo nuodugniai ištirti kiekvieną kūrinį. Šiandien „Comme des Garcons“ būstinė yra įsikūrusi prestižinėje Vandome aikštėje, o mados namų pristatymas Paryžiaus mados savaitės kalendoriuje – vienas svarbiausių, nes R.Kawakubo nuolatos siekia ieškoti kažko naujo bei inovatyvaus. Vieną sezoną ant jos podiumo vyrauja destrukcijos idėja (pavasaris/vasara 2013), kitą – baltos spalvos simbolizmas (pavasaris/vasara 2012), o kartais – drabužio „įtalpinimas“ į netradicines dimensijas, kaip kad rudens/žiemos kolekcijoje 2D „formatu“ demonstruoti paltai bei suknelės…

KVAPAI

Mados namų filosofiją atkartoja ir „Comme des Garcons Parfums“ linija, savo istoriją pradėjusi 1994-aisiais. Didysis šūvis į nišinės parfumerijos aukštumas įvyko 1998-aisiais, kai mados namai išleido pirmąjį anti-parfumerijos kūrinį „Odeur 53“ – jame stengtasi supinti viską (53 ingredientus), ko tikrai nepavyktų sutikti tradicinėje parfumerijoje, tad kai kurių kvapo dalių pavadinimai šokiruoja: nagų lakas, deganti guma, smėlio kopos, celiuliozė, grynas kalnų oras, degantys akmenys. Prieštaringi komentarai „Comme des Garcons Parfums“ nesustabdė, o tik paskatino dar labiau įsigilinti į anti-parfumerijos filosofiją bei ieškoti tokių derinių, kurie iš pirmo žvilgsnio atrodytų neįmanomi, tačiau išbandžius atimtų žadą. Šiandien mados namų kolekcijoje – jau kelios dešimtys išskirtinių kvapų bei jų serijų, dedikuotų šventyklų smilkalams, raudonai spalvai, žalumai, net šerbetui. Aš turėjau galimybę išbandyti devynis „Comme des Garcons Parfums“ kvapus ir savo eksperimentus galiu pavadinti išties įsimintina patirtimi.

AVIGNON

Įkvėpimas: Pietų Prancūzijoje esantis viduramžių miestas Avinjonas, kuris XIV-ame amžiuje išstūmė Romą ir tapo katalikybės centru. Tai – gotikos, katedrų bei popiežiaus rūmų miestas.

Pagrindinės natos: kilnioji blezdingūnė, švitrūnų aliejus, elemi, smilkalai, vanilė, pačiulis, braziliškas raudonmedis

Jeigu mokėtės muzikos mokykloje, tikrai turėtumėte žinoti, ką reiškia terminas programinė muzika (nežinantiems – muzika, kurios tikslas yra garsais perteikti konkrečią jauseną ar pasakojimą). Manau, galiu išvesti paralelę ir pasakyti, jog “Avignon” turėtumėme vadinti programiniu kvapu, nes gyvenime dar niekada neteko patirti tokios stiprios emocijos vos po pirmo įkvėpimo, po kelių sekundžių leidusio ištarti verdiktą “gotikinė katalikų bažnyčia”. Taip, “Avignon” iš tiesų yra toks įtaigus – sunkus, tamsus, tarsi prieblandoje smilstanti bažnytinė žvakė, kurios dūmą akimis norisi sekti ir tuomet, kai trapią giją pertraukia spalvota vitražų šviesa. Man šis kvapas tapo turbūt geriausiai smilkalų idėją atitikusiu linijos „Series 3 Incense“ kūriniu, tačiau neslėpsiu, kad kvėpintis juo yra pakankamai sudėtinga ir net pavojinga – dieną, praleistą su “Avignon”, buvo sunku susikaupti, nes mintys vis klaidžiojo po keturioliktojo amžiaus Prancūziją…

KYOTO

Įkvėpimas: Japonijos širdyje esanti senoji sostinė Kijotas, kurios tyli galia minima iki šiol.

Pagrindinės natos: smilkalai, kiparisų aliejus, kava, pačiulis, ambra, tikmedis, kedras

Tai sausas, labai šiltas ir jaukus kvapas, mintimis nukeliantis į tylias senosios Japonijos sostinės Kijoto šventyklas, meditacijos sales. Nors iš pirmo įkvėpimo gali pasirodyti, kad “Kyoto” savyje slepia aštrius it samurajaus kardas potėpius, vos po kelių akimirkų jis sušvelnėja ir pradeda skleisti sodrų smilkalų, kiparisų aliejaus kvapą, kuriame galima pagauti net netikėtą kavos pupelių natą. Nors ir ryškesnis už subtilųjį “Zagorsk”, “Kyoto” man simbolizuoja Rytų ramybę, meditacijos metu sustojantį laiką. Mano nuomone, nepriekaištingas pasirinkimas, kai kūnui ir sielai norisi ramybės.

ZAGORSK

Įkvėpimas: XIV-ame amžiuje pastatytas vienuolynas, apsuptas tankių miškų ir saugantis šventą ramybę.

Pagrindinės natos: baltieji smilkalai, pušis, kvapusis pipiras, kedras, žibutė, irisas, beržas

Tai mano “Incense” linijos favoritas, nes vos užsimerkus vaizduotė pradėjo piešti Rusijos miškus ir gausybę mažų ten pasislėpusių šventų vietų, kurias iš žmogaus atminties laikas gal ir ištrynė, tačiau ypatingą dvasią, šventumą išlaikė. Turbūt būtų sunkoka paaiškinti priežastingumą, tačiau šis kvapas mane mintimis nukėlė į dvidešimtojo amžiaus pradžią carinėje Rusijoje, kurią siaubė sukilimai – šaltos žiemos, badaujantys žmonės ir jų viltį palaikantis tikėjimas. Man tai – labai artimas slaviškas kvapas, kuriame susipina miško ramybė, intensyvus pušų ir beržų aromatas, iki skausmo gaivus žiemos oras. Nors “Zagorsk” aš neapibūdinčiau kaip primenančio smilkalus, jame išties galima pajausti ortodoksišką sakralumą, šventovės švarą, tyrumą.

AMAZINGREEN

Pagrindinės natos: palmių lapai, žalieji pipirai, rasa, džiunglių lapai, gebenė, dūmai, baltasis muskusas, irisų šaknis, blakinės kalendros sėklos, parakas

Žalia, tačiau ne taip, kaip esame įpratę. “Amazingreen” kvapas – odė tropinio lietaus nuplautoms džiunglėms, rytinei rasai ir… pavojams, apie kuriuos pagalvojus širdis pradeda plakti truputį greičiau. “Amazingreen” drįsčiau vadinti vienu universaliausių “Comme des Garcons” kvapų, nes parfumeris Jean-Christophe Herault, sudėtingą kompoziciją papuošęs net parako miltelių dvelksmu, sukūrė įsimintiną, tačiau ganėtinai švelnų ir be galo malonų kvapą, šiek tiek nutolusį nuo “anti-parfumerijos” idėjos. Mano nuomone, tai bene “normaliausias” mados namų aromatas, kuris idealiai tinka pirmajai kiek nedrąsiai pažinčiai su “Comme des Garcons”.

WONDERWOOD

Pagrindinės natos: pipiras, bergamotė, Somalio smilkalai, kvapusis muskatmedis, kedras, sandalmedis

Dar vienas gamtos įkvėptas aromatas, kurį mados namai drąsiai apibūdina kaip “miškų, medžių bei sintetinių medžio konstrukcijų perdozavimą”. Ginčytis sunku – “Wonderwood” yra vienas tų kvapų, kurių pavadinimai ne tik nemeluoja, bet ir viską vienu žodžiu pasako apie sudėtingą kūrinį. Tik medis. Ir nieko daugiau. Tiesa, “Wonderwood” gerokai skiriasi nuo kito “medinio” “Comme des Garcons” kvapo, kurį beveik metus naudojau pati – “Series 2 Red: Sequoia”. Manoji sekvoja buvo aštri, nosį iškart sugelianti itin švariu bei tyru miško kvapu, o “Wonderwood” atsiskleidžia palengva ir itin švelniai, šiltai, tarsi lėtai smilkstanti pliauska, kurios dūmas švelnus it kašmyro megztinis. Nors kvapą dėl vyraujančių natų derėtų priskirti vyriškiems, man, didelei medžio kvapo gerbėjai, pažintis su “Wonderwood” buvo be galo maloni.

888

Pagrindinės natos: šafranas, ambra, ciberžolė, kalendra, snaputis

Kaip teigė parfumeris Antoine Lie, tai – aukso kvapas. Skamba drąsiai, tiesa? Tačiau ar kada susimąstėte, kaip iš tiesų kvepia auksas? Jis tikrai ne toks šaltas, kaip, tarkime, geležis, gerokai malonesnis liesti, o apie svaiginantį spindesį nereikia net užsiminti. Toks pat svaiginantis yra ir “888” aromatas, kurio pagrindiniu akcentu tapo dėl kainos bei skonio magijos auksiniu vadinamas prieskonis – šafranas. Netikėtą ir intriguojantį “888” aromatą net drįsčiau pavadinti prabangiųjų Rytų kvapų “Amouage” pusbroliu iš Prancūzijos, kuris vietoje auksinių papuošalų pasirinktų auksu puoštą elektrinę gitarą. Neslėpsiu, kad “888” man itin patiko, nes kūrinys pasirodė prabangus, viliojantis ir moteriškas, nors yra priskiriamas “unisex” kategorijai.

CDG2

Pagrindinės natos: japoniškas Sumi rašalas, smilkalai, pačiuliai, kedras, magnolija, ambra, aldehidai, kmynai

Tapęs “Comme des Garcons” klasika, šis kvapas neretai įvardinamas kaip kontrastų derinys, neabejotinai aukštinantis japonų kultūrą bei atskleidžiantis jos grožį itin netradiciniu būdu. Vos įkvėpus “CDG2” gali pasirodyti, kad šis kūrinys smogs it kardas sepuku ritualo metu, tačiau tą pačią akimirką kvapas pradeda uoslę glostyti tarsi švelniausias kimono šilkas. Galbūt klystu, tačiau įsivaizduoju, jog būtent jausminguoju “CDG2” kvepinasi pati Rei Kawakubo – genialiaus, aštraus proto moteris bei trapios sielos kūrėja, įsimylėjusi Japoniją.

CDG2 MAN

Pagrindinės natos: smilkalai, baltieji dūmai, šafrano žiedai, muskatmedis, oda, raudonmedis

Šis kvapas – tamsesnė ir paslaptingesnė “CDG2” versija, kuriai parfumeris Mark Buxton suteikė vyriškos jėgos bei veržlumo, pabrėždamas medžio bei smilkalų intensyvumo svarbą. Vis tik “CDG2 MAN” nedrįsčiau vadinti vienu iš tų aštrių bei agresyvių vyriškų kvapų, kuriuos neretai žymi juokingi užrašai “Sport” – šis “Comme des Garcons” kūrinys subtilesnis, net elegantiškas, nes agresiją sušvelnina oda, šafranas. Galbūt pasirodys kiek keistoka, tačiau “CDG2 MAN” man primena mano tėvo mėgstamus kvepalus, dvelkiančius išlaikytu tabaku. Bet kuriuo atveju tai moderni vyriškų kvepalų klasika, kurią išbandyti drąsiai rekomenduočiau bet kuriam stipriosios lyties atstovui.

STANDARD

Pagrindinės natos: imbieras, citrina, muskusas, šafranas, kedras, Suomiška Labradoro arbata, pankolis

Sukurtas kartu su suomių dizaino kompanija “Artek”, “Standard” tikrai neprimena jokio pagal populiarųjį supratimą standartiško kvapo, tačiau puikiai įsilieja į “Comme des Carcons” “anti-parfumerijos” filosofiją. Kelias dienas praleidusi su “Standard” pastebėjau, jog šis kvapas ant odos tarsi gyvena savo atskirą gyvenimą. Šalti, stiprūs metalo bei medžio potėpiai, uoslę iškart pagaunantis arbatos ir imbiero aštrumas nuolat primena, kad tai – “Comme des Garcons” aromatas, įkūnijantis modernų požiūrį į nišinę parfumeriją ir jos tradicijas. Rekomenduoju dievinantiems šaltus, stiprius, įspūdį paliekančius kvapus, taip pat turintiems drąsos išsiskirti iš minios.

.

Su „Comme des Garcons“ kvapais galite susipažinti „Creme de la Creme“ salonuose Vilniuje, Kaune bei naujausiame salone mano gimtojoje Klaipėdoje (pagaliau!)

Nuotraukos Vogue US, Comme des Garcons Parfums, Style.com, Cuvismmag, Taschen. Už pagalbą renkant informaciją ir galimybę išbandyti kvapus dėkoju „Creme de la Creme“. Tai nėra užsakomasis straipsnis, o man pačiai labai įdomus bendradarbiavimo projektas. Tikiuosi, kad apie nišinę parfumeriją sužinoti įdomu ir Jums :)

Bučkis