Ruduo-žiema 2013 | Mados mėnesio apžvalga

Po itin audringo pavasario-vasaros pristatymų mėnesio rudens-žiemos sezono mados savaitės atrodė ganėtinai nykiai. Alexanderio Wango debiutas „Balenciaga“, keli „Harlem Shake“ klipai, Niujorką užpuolusi sniego audra ir į „Saint Laurent“ vėl nepakviesta „New York Times“ mados apžvalgininkė Cathy Horyn – štai ir pagrindinės pastarųjų savaičių intrigos. Tiesa, verta paminėti ir smulkesnes naujienas – galima pasidžiaugti netikėtais lietuvaičių pasirodymais garsių mados namų pristatymuose, tyliu supermodelių sugrįžimu, panašia Paryžiaus grandų „Chanel“ ir „Dior“ podiumo dekoravimo idėja. Vis tik tylinčios gandų sekcijos leido susikoncentruoti į mados maratono esmę – pačias kolekcijas, kurios šį sezoną nustebino originaliomis idėjomis, itin praktiškų tendencijų iškilimu. Ar tai – tyla prieš artėjančią audrą? Mados pasaulis nuolat stebina, tad ilgai laukti kažko naujo ar intriguojančio tikrai neteks.

Debiutas ir sugrįžimai – A. Wang, T. Ford, J. Galliano

Neabejotinai svarbiausias mados mėnesio įvykis – amerikiečio Alexanderio Wango debiutas „Balenciaga“ mados namuose Paryžiuje. Nors industrija lapkritį pasirodžiusią naujieną apie N. Ghesquiere pakeitimą A. Wangu sutiko itin skeptiškai, visą sausį Paryžiaus archyvuose praleidęs jaunasis genijus sugebėjo nutildyti jo talentu abejojančius kritikus, puikius darbus parodydamas tiek Niujorke, tiek Prancūzijos sostinėje. Svarbu paminėti ir amerikiečio Tomo Fordo sugrįžimą į oficialų mados savaitės tvarkaraštį – antrąjį savo debiutą dizaineris surengė Londone bei pristatė ties kičo riba balansuojančią kolekciją. Tiesa, nepasisekė britui Johnui Galliano, kuris padėjo ruošti Oscaro de la Rentos pristatymą. Nors drabužiuose bei manekenių įvaizdyje netrūko „gallianiškų“ akcentų, o kolekcija įvertinta palankiai, pats dizaineris, tiesiai šviesiai sakant, žengė klaidingą žingsnį ir buvo užfiksuotas gatvėje „pasipuošęs“  tradiciniu žydišku deriniu su skrybėle bei plaukų garbanomis. Rodos, tikrojo sugrįžimo dar teks palaukti…

Saugokitės Nemo!

Pačiame Niujorko mados savaitės įkarštyje prasidėjusi sniego audra Nemo gerokai sujaukė mados industrijos elito planus bei drabužines. Rodos, jau norisi gatvės stiliaus fotografams pademonstruoti pavasario sezono aukštakulnes basutes bei ryškiaspalvius drabužius, tačiau ar verta dėl to beveik basomis klampoti po sniegą, paskui gydytis peršalimą ir pristatymus stebėti internetu? Galima drąsiai teigti, kad tai buvo bene pirmoji mados savaitė, kai klasikiniai auliniai bei pūkinės striukės buvo net stilingiausių Niujorko merginų išsigelbėjimas.

Stiliaus pareiškimas – neoninės kelnės pirmojoje eilėje

Vienas smagiausių viso mados mėnesio epizodų – ryškias geltonai žalias neonines kelnes dėvinti Jasono Wu šou viešnia, itin sėkmingai „nukreipusi“ dėmesį nuo pačios kolekcijos modelių. Iš tiesų – kam rūpi nepriekaištingi juodi paltukai, kai žvilgsnį traukia rėžianti spalva? Nors „Style.com“ kelnių ryškumą negailestingai prislopino, jis įamžintas komiškame tinklaraštyje „Front Row Fluo“.

Marco Jacobso nelaimės

Jei kas šį sezoną yra vertas užuojautos, tai – amerikietis Marcas Jacobsas. Dėl transportavimo bėdų vėluojančių pagrindinės bei dukterinės „Marc by Marc Jacobs“ linijos drabužių M. Jacobsas turėjo nukelti abu šou, prarasti dalį į Londoną paskutinę mados savaitės dieną išskridusių žiūrovų, o paskui skubėti į Paryžių, kur laukė „Louis Vuitton“ kolekcijos baigiamieji darbai. Išgyventą stresą bei nuovargį liudijo liūdna dizainerio šypsena nusilenkiant publikai bei visą mėnesį dėvėtos šilkinės pižamos. Belieka kūrėjui palinkėti gero poilsio!

Netektis – Niujorką palieka mados naktis

Keletą metų gausiai reklamuota Niujorko mados naktis atsisveikina su JAV mados sostine – šį rugsėjį Niujorkas ištaria „iki“ visą naktį dirbantiems mados namų salonams bei nesibaigiantiems vakarėliams. Nors mados nakties idėja buvo itin graži (noras paremti dizainerius po finansų krizės ir paskatinti džiaugtis mada), pastebėta, kad ji atnešė daugiau nuostolių nei naudos.  Mat surengti prabangius vakarėlius, mokėti personalui už darbą naktį bei pasikviesti įžymybes kainuoja labai daug, o norinčių išties kažką įsigyti trūko. Tiesa, kitose pasaulio sostinėse mados naktys turėtų būti rengiamos.

Gaubliai: Dior VS Chanel

Dveji garsiausi Paryžiaus mados namai pasirinko ne tik panašią audinių spalvų paletę, bet ir podiumo dekoracijas – tiek „Christian Dior“, tiek „Chanel“ pristatymų erdves puošė didžiuliai gaubliai.“Dior“ dizainerį Rafą Simonsą įkvėpė siurrealistinio meno banga bei ankstyvieji Andy Warholo darbai, tad visas podiumas buvo padengtas dangaus žydrynę atkartojančia danga, o tarp svečių kėdžių sustatyti milžiniški sidabriniai burbulai. Karlą Lagerfeldą – „Chanel“ mados namų globalizacija, tad Grand Palais parodų rūmuose ne tik skambėjo „Daft Punk“ kūrinys „Around the World“, bet ir stūksojo milžiniškas gaublys, į kurį susmaigstytos dviguba C puoštos vėliavos žymėjo „Chanel“ salonus.

Kryptis – geriausių hitų sezonas

Ar mados kūrėjai pristigo idėjų? O galbūt tiesiog pastarųjų sezonų pardavimai parodė, kad klientai labiausiai vertina mados namų vizitinėmis kortelėmis tapusius kūrinius? Sunku atsakyti, tačiau šį sezoną buvo kaip niekada daug „geriausių hitų“ kolekcijų, kuriose nagrinėtas garsių kompanijų DNR kodas bei norėta grįžti prie klasikos. Tokias kolekcijas parodė M. Jacobsas, „Prada“, „Dior“, „Proenza Schouler“, „Hermes“ bei gausybė kitų puikiai žinomų vardų.

Kepurė ar A. Wintour bob’as?

Nagrinėdama „Chanel“ mados namų pristatymo filmuotą medžiagą negalėjau atitraukti žvilgsnio nuo nepriekaištingų aksesuarų, tačiau nuoširdžiai nustebino kiek juokingai atrodančios ryškiaspalvės kailinės kepurės, šiek tiek primenančios senovinius kareivių šalmus. Rodos, galvos apdangalo idėjinę kilmę būtų galima interpretuoti labai įvairiai, tačiau viską paaiškino pats K. Lagerfeldas – pasirodo, kad kepurės modelį įkvėpė legendinis amerikietiškojo „Vogue“ vyriausiosios redaktorės Annos Wintour plaukų kirpimas.Būtų įdomu sužinoti, ką apie tai pagalvojo „Chanel“ kūriniais neretai pasipuošianti A. Wintour.

Langeliai – madinga ir… primena turgų

Kai pirmą kartą išvydau „Celine“ pristatymo nuotraukas bei languotąją kolekcijos dalį, iškart pagalvojau apie turguje ne kartą matytus nebrangius pintus languotus krepšius, kuriuose vyresnio amžiaus pirkėjos itin mėgsta sutalpinti visus savo pirkinius. Panašų pastebėjimą pateikė ir portalo „Fashionista“ apžvalgininkės, tad štai pagrindinis sezono klausimas – kiek bobučių teks pakalbinti ateinantį rudenį, kad pavyktų sužinoti šių krepšių pardavimo vietą ir pasisiūti beveik-„Celine“ paltą?

Mėnesio FAIL – Saint Laurent

Plačiau kolekcijos komentuoti nesinori, galite nuotraukas peržiūrėti „Style.com“, tačiau sunku susilaikyti nepaklausus – kada „Saint Laurent“ (kaip pasiilgau „Yves“…) mados namų vadovybė pagaliau nustos vaidinti, kad po Hedi Slimane pristatymų nesirauna plaukų bei nerepetuoja dirbtinių šypsenų su komentarais „Tai labai įdomus, jaunatviškas požiūris į Yves Saint Laurento kūrybos tradiciją“?

Populiariausias duetas – Cara ir Karlie

Ne, Caramania šį sezoną tikrai nesibaigė – mados kūrėjai ir toliau reiškė begalinę meilę energingajai britų manekenei Carai Delevingne ir pakvietė ją dirbi net keturiose dešimtyse kolekcijų pristatymų. Nemažai dėmesio sulaukė ir amerikietė Karlie Kloss, daugelio vadinama naujuoju JAV supermodeliu. Šukuoseną prieš mados savaites pakeitusi bei naują kirpimo pavadinimą „The Karlie“ kirpyklose išpopuliarinusi manekenė šį sezoną žengė vos 18 podiumų, tačiau jos sąraše – tik patys garsiausi mados namų pavadinimai.

Harlem Shake pagal modelius

„Harlem Shake“ virusas užkrėtė ir manekenes Carą, Jourdan bei Rosie „Topshop Unique“ užkulisiuose Londone.

Grįžta supermodeliai!

Manote, puikiai žinomi industrijos veidai karaliavimą ant podiumų paliko jaunajai modelių kartai? Šį sezoną kolekcijų pristatymuose dirbo itin daug supermodelių: „Bottega Veneta“ šou dirbo Raquel Zimmermann, ant „Gucci“ podiumo grįžo Anja Rubik, Niujorke „Calvin Klein Collection“ drabužius demonstravo Carolyn Murphy, „Proenza Schouler“ dirbo Sasha Pivovarova, „Givenchy“ – Mariacarla Boscono ir Natalia Vodianova. Mados mėnesį vainikavo Kate Moss pasirodymas „Louis Vuitton“ šou. Tiesa, itin daug supermodelių sutraukė italo Fausto Puglisi debiutas „Emanuel Ungaro“ mados namuose – podiumu žengė Izabel Goulart, Edita Vilkevičiūtė, Carmen Kass.

Lietuvaitės ant podiumų

Džiugu, kad šis sezonas buvo išties palankus lietuvaitėms manekenėms – net 58 šou dirbo Agnė Končiūtė, itin kruopščiai geriausius šou atsirinko Giedrė Kiaulėnaitė. Nors kiek mažiau pasisekė Julijai Steponavičiūtei, mane itin maloniai nustebino Erikos Labanauskaitės Paryžiuje pateiktas siurprizas – atidarytas „Valentino“ pristatymas, kur modelis demonstravo dvi sukneles. Tikiuosi, kad turime naują kylančią žvaigždę! Norisi pasidžiaugti ir tuo, kad ant podiumų Paryžiuje trumpam grįžo ir Edita Vilkevičiūtė, dirbusi pirmajame „H&M“ pristatyme, „Etam“ apatinių drabužių šou, o paskui pasirodžiusi „Emanuel Ungaro“, „Hakaan“, „Zadig & Voltaire“ bei „Louis Vuitton“ pristatymuose.

TENDENCIJOS

Kaip jau minėjau apžvalgos įžangoje, rudens-žiemos tendencijų sąrašas išties stebina praktiškais pasiūlymais – ant podiumų grįžo romantiški apsiaustai, jaukūs dideli paltai, vasarinių aukštakulnių šaltojo sezono kolekcijose tradiciją pakeitė puikūs ilgaauliai. Niekur nedingo „Pre-Fall“ sezono metu pristatytas Alfredo Hitchcocko filmų moterų įvaizdis – ant podiumų netrūko elegantiškų kostiumėlių, šeštojo dešimtmečio stiliaus  suknelių, atgimė „houndstooth“ ornamentas, klasikinės juoda bei pilka spalvos, leopardo kailio raštas. Tiesa, Milano mados kūrėjai nemažai dėmesio skyrė kasmetiniam pavasario gale vyksiančiam Metropoliteno pobūviui, kurio šiųmetinė tema – „punk“ stilius madoje, tad pristatymuose žibėjo spygliai, PVC, lateksas, raudona spalva.

Nuotraukos style.com, diormag, vogue.com, stylebistro, Tommy Ton

Bučkis