Rygos mados savaitė ruduo-žiema 2014 | Pastebėjimai

Maždaug prieš porą mėnesių pokalbio apie Lietuvos kūrėjus metu prasidėjo diskusija, ar Baltijos šalių dizaineriai turėtų orientuotis į savo atskirų šalių rinkas, ar bandyti kurti daugiau bendrų projektų ir ieškoti kontaktų kartu. Žinoma, galima bandyti ieškoti kultūrinių skirtumų bei panašumų, lyginti “Mados infekcijos” kolekcijas su pristatomomis Rygoje bei Taline, kalbėti apie ekonominę naudą bei žinomumo užsienyje didinimą, tačiau pokalbis privertė susimąstyti apie kitus temos aspektus. Istoriniame ar politiniame kontekste pasakymas “Baltijos šalys” atrodo puikiai suprantamas, tačiau “Baltijos mada” skamba neįprastai. Net mados industrijoje dirbantys kolegos sunkiai išvardintų garsiausius Latvijos arba Estijos dizainerius. Nepaisaint kai kurių kūrėjų deklaruojamo tarptautinio žinomumo situacija veikiausiai analogiška ir kaimyninėse šalyse. Per mažai informacijos? Neįdomu? O galbūt… tiesiog esame per daug skirtingi?

Nors Rygos bei Talino mados savaitėse teko lankytis ne kartą, paskutinė kelionė į Latvijos sostinės mados dienas šio balandžio pradžioje paskatino daug ką permąstyti. Žinoma, Rygą iš Vilniaus galima pasiekti per keletą valandų automobiliu ar vos daugiau nei pusvalandį lėktuvu. Galima keletą dienų stebėti geriausių jų kūrėjų pristatymus. Susipažinti su jų idėjomis. Įvertinti puikias organizacines pastangas. Vis dėlto galutinai suprasti, kodėl daugeliu aspektų artima atrodanti Ryga yra tokia tolima mados kultūros prasme, neabejotinai užtruks.

Turiu prisipažinti, kad sugalvoti šio teksto kryptį buvo iš tiesų sudėtinga. Apžvalgininkams įprasta vadovautis taisykle, kad to, ko nepajėgi suprasti, geriau nebandyti kritikuoti – taip parodomas ne tik neišprusimas, bet neretai įsipina ir šališkumas. Vis dėlto ši situacija kiek kitokia, nes suprasti nepavyko pačių Rygos mados savaitės organizatorių. Jeigu tiksliau, kokį renginio ir bendrai visos šalies mados industrijos įvaizdį jie bando kurti. Juk tinkamai sudėlioti kultūriniai akcentai bei savęs pateikimas tarptautinei žiniasklaidai (ilgame svečių sąraše buvo galima pastebėti ir itališkojo “Vogue” atstovus bei “Euronews”) gali nulemti ne vieną sėkmingą projektą, naujas galimybes pristatyti vietinių dizainerių kūrybą užsienyje.

Nors norėtųsi išvengti Rygos mados savaitės bei lietuviškosios “Mados infekcijos” lyginimo, tenka pabrėžti, kad lietuviškojo renginio įvaizdis atrodo gerokai stipresnis, o ir pati renginio kuriama nuotaika labiau atitinka sąvoką “mados savaitė”. Šalies mados kultūrą puikiai atskleidžia tokiam renginiui parinkta vieta (Rygoje tai buvo buvo prabangus prekybos centras “Podium”),  pristatymų stebėti atvykę svečiai.

Nors jau ne kartą esu rašiusi apie įdomų kaimyninės šalies gyventojų suvokimą apie mados renginiui tinkančią aprangą, šiemet išvengti beveik pašaipaus lyginimo su “Mados infekcija” buvo sunku. Be abejo, galima suprasti mados tendencijomis veikiausiai ne itin besidominčias ir ryškiai atrodyti įpareigotas įžymybes ar po darbo atvykusius žurnalistus, tačiau absoliuti dauguma svečių sudarė įspūdį, kad yra visiškai nesusiję su mados industrija, neseka jos naujienų, tendencijų ar tiesiog nesidomi, kokios estetinės idėjos šiuo metu vyrauja Vakarų pasaulyje. Be abejo, šypseną keliančių atvejų galima pastebėti ir Vilniuje, tačiau didžiosios dalies Rygos auditorijos suprasti tiesiog nepavyko.

Eglė Žiemytė, „D.Efect“ dizainerė

Sunkoka suvokti ir tai, ką kaimyninės šalies mados industrijos atstovai laiko mada, kokia estetika jiems priimtina ir kokius pagrindinius nacionalinės mados bruožus būtų galima išskirti. Nors daugeliui kolekcijų (kaip ir “Mados infekcijoje) labai trūko stilisto pagalbos, gerokai labiau stebino pats požiūris į tai, ką verta pristatyti ant podiumo. Nors puikų įspūdį paliko modernios bei įdomios “BeCarousell”, “M-Couture”, Baibos Ladigos ir Alexandros Westfal kolekcijos, didžioji dauguma matytų darbų labiau priminė parduotuvių asortimentą vidutinio amžiaus bei vidutinių pajamų klientei.

Be abejo, grįžimas prie klasikos pastaruoju metu pastebimas ir didžiosiose mados sostinėse, tačiau mada pavadinti to, ką teko išvysti Rygoje, pavadinti negalėčiau. Net neabejoju, kad tokią kryptį dizaineriams dažniausiai padiktuoja jų klientės, tačiau ar tuomet nederėtų podiumui skirtos kolekcijos atskirti nuo kito asortimento arba ją tiesiog pateikti kitaip? Pakeisti stilistinius sprendimus, paruošti keletą įdomesnių modelių. To itin trūko Latvijos Michaelu Korsu tituluojamam dizaineriui Alexanderiui Pavlovui, kurio klientė – šiuolaikiška miesto moteris, mėgstanti klasikinio kirpimo sukneles bei paltus. Tačiau ar verta ją tokią užkelti ant podiumo? Abejoju.

Dace Krieviņa-Bahmane, „BeCarousell“ dizainerė ir latviškojo „Cosmopolitan“ mados bei grožio redaktorė

Nors tai – tik patys bendriausi pastebėjimai apie rudens-žiemos sezonui skirtą mados savaitę, apibendrinus norėtųsi pasakyti, jog jai tiesiog trūksta… mados. Gilesnio suvokimo apie ją, noro siekti aukštesnės kokybės, Vakarų mados sostinėse diktuojamo standarto ir šių dienų pulso. Galima kalbėti apie Rygos išskirtinumą, neįprastą demografinę situaciją ir šiandieninės slaviškos kultūros įtaką, tačiau net tai ne iki galo paaiškina kai kuriuos matytus reiškinius. Be galo džiaugiuosi puikia renginio organizacija, gerai parengtu informacijos stendu bei leidiniu, dėmesiu žiniasklaidai, ko pasimokyti galėtų ir “Mados infekcijos” rengėjai.

Tad ką galima pasakyti apie Baltijos šalių mados idėją? Ne šiandien, ne rytoj ir tikriausiai net ne kitąmet. Nagrinėti skirtumus įdomu, ieškoti istorinių bei kultūrinių priežasčių taip pat, tačiau, net nustūmus į šoną bet kokias nacionalistines idėjas, Rygos mados savaitė paliko dar labai silpnos mados kūltūros įspūdį. Lyg ten būtų sustojęs laikas, o jubiliejinis 20-asis (!) sezonas nieko nereikštų.

Pagrindinei teksto nuotraukai ne veltui pasirinkau Eglės Žiemytės prekės ženklo “D.Efect” kolekcijos, kuri irgi buvo rodyta Rygoje, modelį. Šalia sėdėjusios žiūrovės po jos pristatymo rusiškai kalbėjosi nežinančios, ką matė, ir kad joms nepatiko. O aš tiesiog dėkoju dizainerei už tai, kad ieško naujų rinkų. Net jeigu kai kurias iš jų suprasti gali būti sudėtinga.

Finalinė „M-Couture“ eisena

Nuotraukos – oficialios Rygos mados savaitės.

Už suteiktą galimybę vykti į Rygą dėkoju Ritai iš L.B.D. ir Rygos mados savaitės organizatoriams

X