Šįkart dalinuosi tekstu, kurį rengti buvo įdomu ne tik dėl aprašomų kūrinių, bet ir dėl gilios, rimtai pergalvotos projekto minties. Su dizainere Milena CM diskutuoti apie kūrybos paskirtį šių dienų mados kontekste buvo praturtinanti patirtis. Tuo pačiu ir matyti, kaip Milenos vystomas ženklas Misshapen vaikšto konceptinio meno ir juvelyrikos ribomis. Neslėpsiu, kad minties gylis išraišką turi ir papuošalų formose. Papuošalų dažniausiai nenešioju, bet jei įsisegu Misshapen – kūrinys būtinai pradės bent kelis pokalbius. Tikiu, kad ne vieną pradės ir visa IOCUS kolekcija.
—
Iocus (lot.) – juokdarys, žaidimas, mažas pasilinksminimas, brangakmenis.
„Papuošalai nepaverčia žmogaus gražesniu, bet suteikia galimybę jam tokiu jaustis“
Andy Warhol
Juvelyrikos, grožio bei statuso santykis mus domino nuo tada, kai supratome, jog grožį galima ne tik matyti ar vertinti, bet ir jį savintis. Bet klausimas, kokia iš tiesų yra juvelyrikos vertė, keliamas retai. Neturintys praktinės paskirties, papuošalai yra tapę savaime suprantama daugelio pasaulio kultūrų dalimi, siejama su mitologija, ritualais, stebuklingomis akmenų savybėmis. Šiandien tai daugeliui nebėra aktualu, tačiau puoštis nenustojame, tik ritualinę vertę pakeitė faktinė – metalo praba, brangakmenio švarumas ir sertifikatai, gamintojo vardo žinomumas ir mūsų pačių sugebėjimas visu tuo džiaugtis bei puikuotis.
IOCUS – tai atviras klausimas apie juvelyrikos reikšmę šiuolaikiniame gyvenime, neracionalų mūsų potraukį prabangai, malonumams ir daiktams, neturintiems praktinės paskirties.
Misshapen (angliškai – deformuotas, turintis neįprastą formą) gimė iš idėjos, kad juvelyrikos dirbinio grožis neturi tilpti į rėmus ar atspindėti tradicinių estetinių verčių. Vystant kolekciją IOCUS idėja apie deformavimą iš materijos lygmens persikėlė į požiūrio: galbūt misshapen yra ne keisčiau atrodantis papuošalas, o mūsų suvokimas, kas puošia, o kas ne. Todėl kolekcijos ašis – brangakmenio vietoje naudojamas spalvotas stiklas. Jo spindesys ir nuo žvilgsnio kampo kintanti spalva stebėtoją provokuoja prieiti arčiau, pamatyti papuošalą iš skirtingų perspektyvų. Ir kiek ironiškai primena, kad reflektuodamas aplinką papuošalas tampa jos dalimi, o ne atkreipia dėmesį į „papuoštą“ asmenį.
IOCUS kolekciją sudaro masyvios, netipinės papuošalų formos, kurios tęsia Misshapen braižo liniją, atrodo skulptūriškai ir turėtų būti vertinamos kaip nešiojami šiuolaikinio dizaino objektai, sukurti ir rankomis pagaminti iš sidabro bei reflektyvaus spalvoto stiklo.
Nuotraukos Lino Masioko ir Visvaldo Morkevičiaus
Misshapen puslapis-parduotuvė bei Instagram