Lauktas, plačiai aptarinėtas, atidžiai sektas ir keturias savaites nepaliovęs stebinti mados mėnuo pasibaigė. Keli šimtai pristatymų, dešimtkart daugiau industrijos atstovų, pulkas modelių, saujelė įtakingiausiųjų pirmųjų eilių svečių, tūkstančiai stilingų mados gerbėjų, įamžintų streetstyle fotografų nuotraukose. Skamba it tikra per keturias mados sostines nusidriekusi tuštybių mugė, ar ne? Tačiau šios mugės dalyviai jau seniai nebekreipia dėmesio į pašaipius praeivių žvilgsnius („kur buvo tos merginos protas, kai lauke siaučiant pūgai ji avėjo 15 centimetrų aukščio pakulnės basutes?“). Didžiosios mados savaitės – tarytum ilgai laukta ir tik kartą per pusmetį vykstanti šventė. Nesvarbu, ar esate pačiame įvykių sūkuryje, ar leidžiate naktis prie kompiuterio ekrano laukdami nuotraukų – nesižavėti ja tiesiog neįmanoma. Tačiau už viso šio išorinio ir skambiomis etiketėmis paženklinto blizgesio slypi kur kas gilesnės idėjos, nulemiančios visos multimilijoninės industrijos ateinančio pusmečio veiklą. Prasideda lyginimas, kolekcijų aptarimas, ryškiausių tendencijų atrinkinėjimas. Porą dienų praleidusi iš naujo peržiūrinėjant vasario-kovo mėnesiais pristatytų kolekcijų modelius, keletą pastebėjimų padariau ir aš.

Kol „gyveni“ mados savaičių ritmu, kartu su jomis keliesi ir eini miegoti, dažniausiai į daugelį nepatikusių kolekcijų tiesiog pažiūri pro pirštus ir bandai susikoncentruoti ties tuo, kas paliko išties didelį įspūdį, sudomino, nustebino. Tačiau jei prieš keletą sezonų iš šešių ar septynių tą pačią dieną pristatytų kolekcijų išsirinkti favoritės nepavykdavo vien tik dėl to, jog kiekvieni mados namai turėjo itin ryškų bruožą ir žavėjo naujomis idėjomis, tai šį sezoną situacija šiek tiek tragikomiškai pasikeitusi. Kaip išsirinkti labiausiai patikusį darbą, kai… nepatiko nė vienas? Žinoma, galima skubotai teigti, kad per aukštai iškelta kriterijų kartelė, darbai vertinami pernelyg kritiškai ar kad tiesiog nepasiruošta naujoms idėjoms ir į esamą situaciją žvelgiama tik per asmeninio skonio prizmę. Bet ką daryti, kai daugelis profesionalių kritikų ir šios srities ekspertų it susitarę tvirtina tą patį? Išvada viena: sezonas buvo silpnas.
Viso madų mėnesio metu kartas nuo karto apsilankydavau mados gerbėjų forume „The Fashion Spot“ ir pasidomėdavau ne profesionalų, bet industrija jau senokai besidominčių mados gerbėjų nuomone. Ši bendruomenė, vienijanti tūkstančius mados ir grožio sfera besidominčių žmonių iš viso pasaulio, turbūt pati pirma „pastebi“ ir įvertina tendencijas, aptaria kolekcijas. Nors patyrusių ir tik pradėjusių pažintį su mada lankytojų nuomonės dažniausiai kardinaliai skiriasi (pirmieji kritikuodami pateikia svarius argumentus ir lygina, o antrieji tiesiog apsvaigę iš laimės rašo „wow, how beautiful!“), šį sezoną pozityvių vertinimų beveik nebuvo. Tiek ekspertai, tiek paprasti industrija besidomintys žmonės pateikė tuos pačius pastebėjimus: trūko naujų idėjų, dizaineriai tartum nespėjo „persiorientuoti“ iš vasaros sezono į šaltąjį (pusė kolekcijų – lyg skirtos pavasariui) ir pristatė beveik tą patį, ką matėme prieš pusmetį. Originalumo stoką bandyta paslėpti po pasakymu „tiesiog dieniniai drabužiai“ arba priešingai – persistengta siekiant šokiruoti. Nors madoje sąvoka „aukso viduriukas“ nėra labai dažnai vartojama, šįkart būtent to tikslumo, konkretumo labiausiai ir trūko.
Visų pirma susidarė įspūdis, jog pati industrija yra draskoma siaubingų vidinių prieštaravimų ir abejonių. Žinoma, visų dizainerių bei gerbėjų nuomonės niekada nesutaps, tačiau šį sezoną buvo nesunku pastebėti itin daug priešpriešų. Pati ryškiausia ir turbūt daugiausiai diskusijų sukėlusi būtų naujasis moteriškumo kultas prieš tradicinį požiūrį, kad mada skirta tik jaunoms, žavioms ir, svarbiausia, lieknoms. Kol madingi ir savo šlovės spinduliais besimėgaujantys kūrėjai (kad ir Christopher Decarnin iš Balmain ar Niujorko duetas Proenza Schouler) garbino, aukštino bei kitaip pataikavo it merginų ir nulinio dydžio tendencijai, keletas mados elito intelektualų nusprendė viską apversti aukštyn kojomis ir šokiruoti… paprastumu. Kaip sakė dizaineris Marc Jacobs, šiandien per daug stengiamasi ieškoti naujovių ir padaryti įspūdį, tad dirbtiniai šūkčiojimai „ak!” paprasčiausiai tampa monotoniški, o idėjos neturi tvirto pagrindo.Tad tiek pats M.Jacobsas, tiek viena ryškiausių mados pasaulio moterų Miuccia Prada šį sezoną nusprendė, kad pagaliau atėjo laikas nustebinti ne kokiomis nors beprasmiškomis idėjomis, bet atviru pareiškimu, jog mada skirta tikroms moterims, o ne ant podiumo vaikščiojančioms penkiolikametėms. Šie dizaineriai savo pristatymams nepabijojo atrinkti vyresnių ir stambesnių manekenių, moteriškas jų figūras pabrėžė šeštojo dešimtmečio stiliaus siluetais, paryškinančiais klubus ir krūtinę. „Aukso amžius ir moterims, ir jų vyrams“,- juokavo viena kritikė ir tiesiog sunku jai nepritarti.

Dar vienas ryškus konfliktas – stipri verslo moteris prieš vakarėlių liūtę. Dar Niujorko mados savaitės metu tokie mados namai kaip DKNY ar Diane Von Furstenberg stebino įdomiomis pilkų griežto stiliaus apdarų variacijomis, tačiau tendencija buvo įtvirtinta tik tada, kai vienas populiariausių šiandienos kūrėjų Alexanderis Wangas pristatė kolekciją, įkvėptą Volstryto finansininkių. Žinoma, jaunasis mados talentas šią idėją interpretavo savaip ir jo kurti „kostiumai“ labiau priminė nepatikusį kelnių kostiumėlį sukarpyti nusprendusios jaunos maištininkės kūrinius, bet pati idėja buvo aiški – populiariojo vakarėlių merginos stiliaus laikai baigėsi, o jį išsaugoti bandžiusių Versace, Balmain ir Pucci mados namų kolekcijas kritikai vertino nepalankiai. A.Wango pavyzdžiu pasekė bei klasikinio kostiumo silueto variacijomis žavėjo Milano duetas Dolce & Gabbana, Paryžiaus romantikas Alberas Elbazas, kuriantis Lanvin mados namams, Hermes, Bottega Veneta. Tačiau turbūt žaviausia tai, kad visi šią kryptį pasirinkę dizaineriai ne tik puikiai atskleidė atstovaujamų mados namų stilių, bet ir pažėrė gausybę idėjų, lengvai pritaikomų kasdienėje aprangoje. Ar mada iš prabangių Manheteno vakarėlių pagaliau persikelia į gatvę? Atrodo, jog taip.

„Fake is not chic but fake fur is“,- žurnalistams pasakojo mados veteranas Karlas Lagerfeldas, viso mados pasaulio apkalbų centru pavertęs į Grand Palais rūmus iš Švedijos atgabentą ledkalnį ir nustebinęs netikėta globalinio atšilimo pavojaus tema. Gal dirbtinį kailį populiarinti bandęs Chanel dizaineris būtų įvedęs naują ir perspektyvią tendenciją, bet atrodo, jog visos jo pastangos suveikė priešingai. Tiesa, tik dėl jo paties kaltės. Pavyzdžiui, dizainerė Stella McCartney, visose savo kolekcijose naudojanti tik sintetinius kailį bei odą, žavi moderniais siluetais ir įdomiais šių audinių paruošimo būdais, o K.Lagerfeldo kolekciją sužlugdė tokios apmaudžios klaidos kaip pigiai atrodančių kailių pasirinkimas, tiesiog griozdiški ir juokingai atrodantys siluetai.
Taigi mados pasaulyje vyrauti liko tikri kailis ir oda, kuriuos šį sezoną didžioji dauguma mados namų naudojo tiesiog besaikiškai. Ir ko tik nematėme ant podiumų: odiniai sijonai, kailinės suknelės, paltai, aksesuarai, ištisi odiniai kostiumai… Kartais atrodydavo, jog dizaineriai kailį naudojo vien tik dėl to, kad pakeltų kolekcijos lygį. Pavyzdžiui, niujorkietis Michael Kors, šiemet už gyvenimo pasiekimus gausiantis CFDA apdovanojimą, didžiuliais kailiniais šaliais puošė net paprasčiausius megztuko ir galife modelio kelnių derinius. Itin populiaria ir „šviežia“ naujiena netikėtai tapo avikailis, iš kurio paltus, švarkus ir liemenes siuvo Max Mara, Etro, Burberry, Hermes mados namai. Įdomu tai, jog tokius masyvius kokono modelio drabužius dizaineriai siūlė derinti su kontrastingomis lengvų audinių suknelėmis, laisvai krentančiomis kelnėmis.

Paskutine dėmesio verta ir sezono naujiena tapusia tendencija įvardinčiau naująjį minimalizmą arba, kaip juokaudami rašė kritikai, celine‘izmą. Po ilgų motinystės atostogų į mados olimpą grįžusi legendinė buvusi Chloe dizainerė Phoebe Philo praeitą sezoną iš pagrindų atnaujino prancūziškuosius Celine mados namus ir jau spėjo susigrąžinti industrijos numylėtinės vardą. Nors šio rudens/žiemos sezono kolekcija jai tebuvo antrasis ready-to-wear projektas naujose pareigose, P.Philo jau spėjo įkvėpti visą eilę dizainerių, įskaitant ir buvusią vadovę S.McCartney. Jos pasiūlyta nauja minimalizmo kryptis (šviesi spalvų paletė ir griežtos konstrukcijos visuose siluetuose išlaikant moteriškumą ir savitą romantiškumą) sužavėjo mados kūrėjus abiejose Atlanto pusėse, tad matėme gausybę pačių įvairiausių celine‘izmo apraiškų: Preen vyriški siluetai ir pastelinės spalvos, Calvin Klein skulptūriškumas, subtili itališka Gucci elegancija, daugelyje kolekcijų vyravę neutralūs tonai (vieni populiariausių – smėliniai atspalviai, tapę hitu Celine vasaros kolekcijoje, pristatytoje dar pernai metų spalį), trumpi aiškios struktūros paltų modeliai. Eilinį kartą patvirtinta ne tik „less is more“ taisyklė, bet ir P.Philo senosios-naujosios mados ikonos statusas.

Taigi pateikusi savo pastebėjimus ir aprašiusi pagrindinius mados savaitės akcentus susimąsčiau, kokios priežastys galėjo nulemti silpnus šio sezono rezultatus ir, atrodytų, keistokas patyrusių dizainerių klaidas. Žinoma, spėlionių ir variantų daug (po krizės neatsigaunantys kūrėjai, pasikeitimai kūrybinėse komandose, būtinybė pritraukti kuo didesnį būrį klientų), tačiau manau, jog ši mados savaitė tiesiog parodė, kad pirmieji antrosios XXI a. dekados metai yra skirti naujos industrijos krypties paieškoms. Ne paslaptis, jog 2000-2010 metų laikotarpis buvo tartum viso XX a. atspindys su nedrąsiais bandymais eksperimentuoti, tačiau mados pasaulis žino – stovėjimas vietoje atkartojant tai, kas jau buvo, reikštų dvasinę industrijos krizę. Taigi gal mados kūrėjai tiesiog svarsto, kokia ateitis laukia mados pasaulio po revoliucingojo XX a.? Kas į mados istorijos puslapius bus įrašyti kaip naujieji Christianas Dioras ar Gabrielle Chanel? Ar pavyks kurti industrijos ateitį nesižvalgant praeitin? Visą naująjį mados amžių formuoti pradės būtent dabartinė dizainerių karta, tad leiskime jai klysti. Tik mokantis iš savo klaidų pavyks atrasti tai, kas išlaikys mados pasaulio unikalumą bei magiją ir naujajame amžiuje.
Nuotraukos vogue, models.com
Bučkis
P.S. Ačiū, kad iškentėjote visą mėnesį trukusią fashion-week įrašų tiradą :)