Mados fotografai, modeliai, stilistai, visažistai… Įsivaizduokite, jog vieną dieną jie visi dingsta, o mados industrija, estetikos šventovė, netenka pagrindinio savo vaisių demonstravimo būdo. Dabar tai reikštų visišką chaosą bei vaizdinių komunikacijos nutraukimą. Tačiau dvidešimtojo amžiaus pirmojoje pusėje, kai pasaulį dar vanojo du didieji karai ir mados fotografo profesija dar buvo be galo reta, nuolatinį dizainerio bei kliento (na, gal dar tik svajojančio tokiu tapti) ryšį palaikė ne nuotraukos, o… mados iliustracijos. Savo istoriją pradėjusios dar prieš gerus penkis šimtus metų, tik vieno ypatingo vaikino dėka jos pasiekė tokias aukštumas, kad dabar nebe iliustracijos siekia perteikti mados grožį, o pati mada atkartoti magišką iliustracijų pasaulį. Susipažinkite su Rene Gruau, didžiuoju aukštosios mados teptuko valdovu.
APIE KŪRĖJĄ
Gimęs 1909 metais Riminije (Italija) italo grafo bei prancūzės aristokratės šeimoje, Renato Zavagli Ricciardelli (toks pilnas iliustratoriaus vardas) nuo pat mažens juto ypatingą trauką menui, dar labiau sustiprėjusią jo tėvams išsiskyrus ir su motina persikrausčius į Paryžių. Keturiolikmetis, pasirinkęs motinos pavardę (Gruau) ir pradėjęs kurti iliustracijas, greitai susilaukė mados industrijos atstovų dėmesio bei pardavinėjo savo darbus Milano mados žurnalui Lidel, kas leido jam pilnai išlaikyti tiek save, tiek motiną. Sparčiai kilęs karjeros laiptais ir savo išskirtiniu, aukštosios mados žavesį atspindinčiu stiliumi pavergęs tuometinį elitą, aštuoniolikmetis R.Gruau jau galėjo pasigirti publikacijomis tarptautinėje arenoje (Italija, Prancūzija, Jungtinės Valstijos).
Kiek sunkesni laikai atėjo prasidėjus Antrajam pasauliniam karui. Slėgusi įtampa bei sunkios sąlygos leido dirbti nebent su mažai žinomais kūrėjais (tuo metu jis susipažino ir su Christianu Dioru), o didesnius leidinius, deja, kuriam laikui teko pamiršti. Įdomu tai, kad karo metais R.Gruau ne tik stengėsi atkurti savo dailininko karjerą, bet ir aktyviai dalyvavo žydų pabėgėlių gelbėjimo bei slėpimo darbuose.
Rene Gruau parašas, puošiantis kiekvieną kūrinį
DARBAS CHRISTIAN DIOR
Taigi Antrasis pasaulis karas į kūrėjo gyvenimą atnešė ne tik sunkumus ir negandas, bet vieną vertingiausių pažinčių jo gyvenime – draugystę su kitu jaunu talentu Christianu Dioru, dar visai nežinomu, tačiau itin perspektyviu dizaineriu. Būtent jo mados namuose R.Gruau pagaliau užėmė savo pirmas tikras pareigas – 1947 metais jis buvo paskirtas reklamos skyriaus kūrybos direktoriumi ir buvo atsakingas už Christian Dior ženklo reklaminių kampanijų kūrimą. Tuo metu jis kartu su kūrėju pradėjo formuoti viso pasaulio moterų elegancijos sampratą pakeitusią New Look ideologiją: dizaineris ieškojo naujų siluetų, o iliustratorius juos pateikė kaip gebančius moteris grąžinti į prabangos ir grožio pasaką.
Kaip neseniai pasakė vienas Christie’s meno ekspertų, R.Gruau tapo bene reikšmingiausia Ch.Dioro marketingo dalimi. Jo iliustracijos iki šių dienų minimos kaip geriausiai atspindinčios penktojo-šeštojo dešimtmečių couture dvasią, elengaciją, graciją, rafinuotumą. Užtenka peržvelgti vos vieną kitą iliustratoriaus darbą su Dior ženklu ir iškart pasidarys aišku, kokia moteris buvo to meto idealas, kaip dizaineris įsivaizdavo savo klientę, kokia dama norėjo tapti be išimties visos madą įsimylėjusios merginos.
Ir tai nė kiek nestebina, nes R.Gruau iliustracijos iškart patraukia žvilgsnį. Perėmusios nemažai japoniškų plakatų stiliaus ypatybių, jos išsiskiria spalvų kontrastais, ryškiu juodos linijos apvadu, išgryninta ir supaprastinta forma, kuri iliustracijoje išryškina tik vieną kitą svarbiausią detalę. Moters ar jos suknelės siluetai dažnai net nėra užbaigiami, jie tarsi ištirpsta fone. Ypatinga ir iliustracijose vaizduodama gražuolė – dažniausiai liekna, grakšti, labai elegantiška paryžietė migdolo formos akimis, padažytomis lūpomis, į kuodelį susuktais plaukais. Ji šypsosi arba paslaptingai žvelgia į tolį, taip sukurdama truputį vėjavaikiškos viliokės įspūdį.
KŪRYBINIS PALIKIMAS
Vis tik nederėtų kūrėjo vardo sieti vien tik su Christian Dior mados namais. 1948 metais jis išvyko gyventi į JAV, kad galėtų savo darbus publikuoti Vogue bei Harper’s Bazaar leidiniuose. Iki šeštojo dešimtmečio pabaigos jo iliustracijos jau buvo pasirodžiusios visoje eilėje įvairiausių mados žurnalų (Femina, Marie-Claire, L’Officiel, L’Album Du Figaro), mados namų kūrinių reklamose (Pierre Balmain, Jacques Fath, Balenciaga, Elsa Schiaparelli, Rochas, Lanvin, Elizabeth Arden, Hubert de Givenchy), susidomėjo net keliais išskirtiniais projektais (Air France, Martini, Omega). Jis net sukūrė plakatą 1959 metų filmui La Dolce Vita. Trumpai tariant, tapti dalimi R.Gruau kuriamo pasaulio norėjo visi.
Vienas paskutinių su R.Gruau kūryba susijusių projektų – dizainerio Johno Galliano pavasario 2011 aukštosios mados kolekcija Christian Dior mados namams. Sužavėtas senųjų haute couture reklamų bei kūrėjo subtilumu, J.Galliano savo kurtuose drabužiuose naudojo itin kontrastingą spalvų paletę, kartais tarsi netyčia ant audinio nugulusį potėpį, o manekenių makiažą sukūrė tarsi iškart perkeltą iš garsiausių iliustracijų.
Christian Dior pavasario 2011 aukštosios mados kolekcijos modeliai, įkvėpti Rene Gruau
Prieš keletą dienų britiškojo Vogue tinklalapyje pasirodė naujiena, kad R.Gruau, miręs 2004 metais Romoje, ir vėl grįžta į pirmuosius mados leidinių puslapius. Tiesa, ne jo kūriniai, o įspūdinga naujiena apie surengtą Christie’s aukcioną Londone, kur 21 R.Gruau iliustracija buvo parduota net už 225 tūkstančius svarų sterlingų (vidutinė kūrinio kaina – truputį virš 12 tūkstančių). Nėra ko stebėtis – jo darbai jau ne vienerius metus eksponuojami garsiausiuose pasaulio moderniojo meno muziejuose ir net pačiame Luvre Paryžiuje.
Straipsnį apie tokį įstabų kūrėją norėtųsi pabaigti Christie’s London XXa. meno ir dizaino skyriaus ekspertės Joy McCall citata: „Rene Gruau vaizduoja laikui nepavaldžias idealias moteris, kurios yra ir elegantiškos, ir gražios bei atspindi troškimą geriau pažinti XXa. vidurio madą. Jo stilius išskirtinis ir lengvai atpažįstamas. Nors ir sėmėsi įvėpimo iš japonų medžio dirbinių, XIXa. meno ir plakatų, Gruau išliko itin originalus. Jis savo vaizduojamoms mūzoms suteikė galimybę išreikšti prabangų spindesį bei jausmingumą, tačiau nepamiršo kiekvienai nupieštai deivei sukurti ir tam tikrą istoriją. Būtent jį drąsiai galime vadinti šiuolaikinės mados reklamos tėvu.“
[nggallery id=10]
Nuotraukos TFS, Rene Gruau oficialus tinklalapis, style.com, vogue.co.uk
Bučkis