Svarbiausias sezono įrašas | Rudens/žiemos 12’13 mados tendencijos

Prieš rašydama svarbiausią sezono įrašą visuomet susimąstau, kaip keliais sakiniais būtų galima apibūdinti visą sezoną. Ne paslaptis, jog atrinkti dešimt, penkiolika, o gal net ir dvidešimt skirtingų tendencijų nėra sudėtinga, tačiau sugebėti užčiuopti dabartinės mados pulsą, atspėti bendrą dizainerių viziją bei įžvelgti milžiniškoje industrijoje vyraujančias nuotaikas lengva nėra. Turbūt sunku būtų suklysti sakant, jos recesijos metu viskas buvo paprasčiau, nes mados pasaulį sukrėtė gerokai susiaurėjęs klientų ratas, pasikeitę jų poreikiai. Po metų kitų prasidėjo naujasis aukso bei pertekliaus amžius. Tačiau koks bus 2012-ųjų rudens bei žiemos sezonas? Vienintelis žodis, ateinantis į galvą, yra „intelektualus“. Taip, perskaitėte teisingai – šio sezono tendencijas įkvėpė stiprios bei protingos moterys, sugebančios kovoti už savo ateitį bei šiandieniniame verslo, politikos, net mados pasaulyje sugebančios stovėti visa galva aukščiau už vyrus. Ir ne tik dėl ekstremalių „Calvin Klein“ ar „Christian Louboutin“ aukštakulnių! Marissa Mayer, Angela Merkel, Stella McCartney, Phoebe Philo, Miuccia Prada, Michelle Obama – išskirtinės asmenybės, savo sukurtų imperijų valdovės, motinos, eruditės. Mada kelia tostą į jų ateitį.

Tiesa, nederėtų šio sezono krypties painioti su XXa. pradžios feministiniu judėjimu, išplitusiu visame pasaulyje – moteris, kuriai kūrė dizaineriai, jau yra nepriklausoma bei stipri, tačiau ji nori daugiau. Daugiau žinių, daugiau atsakomybės, daugiau pagarbos. Ji trokšta būti tokia, kokia mados industrijai yra M. Prada – pilkoji mados kardinolė, pagal kurios ant Milano podiumo parodytas idėjas statomas visas ateinančio sezono mados spektaklis. Galima drąsiai teigti, jog šįkart ji tarsi atsisuko į save – ant spalvingu kilimu iškloto podiumo žengė kostiumuotos bei pasitikėjimo savimi nestokojančios intelektualės, ofise dirbančios tikrai ne „nuo devynių iki penkių“ tipo darbą, o užimančios aukštas pareigas bei sugebančios sėkmingai kloti pamatus ateičiai. Savo valdingumą tokios moterys pabrėžia dėvėdamos tobulai sukirptus kostiumus, lakuotos odos paltus, avėdamos grubius ilgaaulius. Tik nesuklyskite – jų spintoje vyrauja tikrai ne pilki, juodi ar rudi atspalviai, skirti klerkams. Savo išskirtinumą bei moteriškumą (taip, moteriškumą!) šios intelektualės pabrėžia ryškiais mėlynais, violetiniais, raudonojo vyno atspalviais, o kai nusprendžia pasirinkti juodą spalvą, atsigręžia į netikėtas faktūras bei jų derinimo galimybes.

Vis tik reikia nepamiršti, jog itin svarbus šį sezoną yra ir moteriškumo puoselėjimas – ne viename pristatyme buvo atsigręžta į klasikinius grožio kanonus, prisimintos XXa. vidurio mados ikonos, moteriškumo simboliai. Ant podiumo manekenės žengė dėvėdamos sukneles, paryškinančias liemenį bei kuriančias smėlio laikrodžio figūros iliuziją. Nebuvo pamiršti ir sijonų bei švarkų deriniai. Tiesa, pastarieji taip pat nustebino suveržtu liemeniu bei iškiliomis formomis, imituojančiomis XVIIIa. pabaigos moteriškos aprangos siluetus. Itin didelis vaidmuo teko ir XIXa. diduomenei, kurios įspūdingus aprangos siuvinėjimus bei audinius šių dienų dizaineriai stengėsi kruopščiai išnagrinėti bei pritaikyti moderniai moteriai.

TEMOS

Nors straipsnis apie pagrindines sezono temas tinklaraštyje jau buvo publikuotas, vis tiek liko dar nepristatytų ir neaprašytų idėjų. Viena jų – savo pozicijos ant podiumo vis dar neužleidžiantis minimalizmas, šiemet grįžęs kartu su subtilios juodos odos tendencija, klasikiniais siluetais. Nors daugelis apžvalgininkų minimalizmą šį sezoną norėjo priskirti prie olimpinės karštinės bei sportinio stiliaus renesanso, turbūt būtų logiškiau teigti, jog moterys tiesiog įsimylėjo švarius, elegantiškus kirpimus, o mados kūrėjai pamėgo ieškoti naujų būtų suteikti klasikai modernaus žavesio. Svarbi ir kurį laiką nematyta moteriškumo tema – ilgai eksperimentavusios su vyrų spinta, moterys pagaliau nusprendė grįžti prie to, kas joms labiausiai tinka – pečių trapumą pabrėžiančių švarkelių, pastelinių spalvų, suveržto liemens. Oscaras de la Renta gali ploti katučių dėl jam itin palankių mados vėjų, o jau buvęs „Dior“ dizaineris Billas Gayttenas – jog jo gulbės giesmę moterys giedos visą sezoną. Žinoma, reikšmingas ir netikėtai sugrįžęs militarizmas, vos prieš kelerius metus matytas ant „Balmain“ podiumo, tačiau dėl krizės greitai praradęs patrauklumą. Tad šįkart jauni dizaineriai (Jasonas Wu – jų idėjinis vedlys) ėmėsi kurti kiek dailesnį militarizmą ir garbino ne kamufliažinį audinį, o subtilius neutralių spalvų derinius, proginių karininkų kostiumų akcentus, pasaulinių karų veteranų prabangias uniformų detales. Paskutinė aktuali tema – istorizmas. Jei ne jis, ant podiumo nebūtų atgimusi rusų carų laikų elegancija, tarsi pažymėta „Faberge“ ženklu, taip pat – romantistų judėjimo atspindžiai, didikų meilė jodinėjimo menui bei klasikinėms jojikų aprangoms. Kartu su šia tema grįžo net prabangusis aksomas bei karališkais laikomi violetiniai, vyno atspalviai.

SILUETAI

Ne paslaptis, jog daugelį madingiausių siluetų įkvepia dizainerių pasirinktos temos, tad atrinktos keturios turbūt populiariausios sezono detalės taip pat yra susijusios su kūrėjų mintimis apie tolimąją Aziją, valdingą kostiumuotą moterį, minimalizmo ir klasikos mylėtojas. Štai pirmieji siluetai – siuvinėtas švarkas, kurį parinkau iš Dries Van Noteno kolekcijos, bei susiaučiamas sijonas iš „Proenza Schouler“ – yra tarsi duoklė tradicinei Azijos šalių aprangai. Ne vienoje kolekcijoje pasirodę įvairiais siuviniais marginti klasikinio modelio švarkai stebino savo universalumu bei trapiu grožiu, o tiek iš vilnonio audinio, tiek iš odos siūti trumpi griežtų formų susiaučiami sijonai atrodė tarsi puiki bei moderni alternatyva jau kiek pabodusiam pieštuko formos sijonui. Negalima pamiršti ir tikrą sensaciją sukėlusio kelnių kostiumo, kuriam britiškasis „Vogue“ savo rugpjūčio mėnesio numeryje paskyrė milžinišką straipsnį, o redaktorė Alexandra Shulman net prasitarė, jog tokio pakilimo klasikinis kostiumas nematė jau beveik dvi dešimtis metų. Žinoma, mados žinovų atmintyje iškart iškyla Yves Saint Laurent’o „Le Smoking“ bei santūrūs Giorgio Armani darbai, tačiau dabartinis kostiumas gerokai ryškesnis, įdomesnis, pritaikytas jaunai merginai. Jaunatviškas, tačiau romantiškas atrodė ir didelis erdvus paltas, pasirodęs tiek ant „Jil Sander“, tiek ant „Celine“, Stellos McCartney ar „Chloe“ podiumų. Jo šiltos spalvos, minimalistiškas siluetas bei apsaugą nuo šalčio žiemą garantuojantys audiniai patraukė ne vienos stilistės ar redaktorės dėmesį bei tapo viena ryškiausių sezono tendencijų, kuriai atsispirti bus itin sunku.

AUDINIAI

Tokio įvairių prabangių audinių pasirinkimo mados mylėtojos jau seniai nematė – pradedant siuvinėjimų galia ir baigiant itin prabangaus kailio akcentais, mados kūrėjai ieškojo (ir atrado!) naujų būdų klasikiniams drabužiams papuošti, suteikti jiems naują veidą, naują formą. Turbūt elementariausias pasirinkimas – įvairiaspalviais siūlais, akmenimis, karoliukais siuvinėti audiniai, iš kurių savo kostiumus siuvo M. Prada ar „Chanel“ švarkelius formavo Karlas Lagerfeldas. Siuvinėjimai – prabangos, kruopštumo, meistrystės simbolis, tad toks kokybiškai dekoruotas drabužis taps tikra šaltojo sezono puošmena. Daug dėmesio sulaukė ir lakuota oda, kurią dizaineriai iki šiol mieliau naudojo aksesuarams, tačiau šįkart įsidrąsino bei nusprendė išbandyti šią odą paltams, švarkams, net suknelėms bei kostiumėliams. Jei vis tik svarstote, ar verta šią tendenciją išbandyti, geriausia pradėti nuo nedidelių akcentų – lakuotos apykaklės, rankovių. Kas žino – gal paskui lakinį spindesį tiesiog įsimylėsite… Jei vis tik ne – verta atsigręžti į prabangujį aksomą, istorinį didikų pečius gaubusį audinį, šį sezoną pritaikytą jojikų aprangos interpretacijoms bei net vakarinėms suknelėms. Nors aksomas ant podiumų pasirodė įvairiaspalvis, pravartu atkreipti dėmesį į brangakmenių spalvomis pražydusį audinį, atrodantį be galo dailiai, kaip ir atrinktame „Gucci“ kostiumėlyje. Pabaigai palikau šaltojo sezono klasiką – kailį. Jis – ne toks, kokį įprasta matyti, nes šį sezoną jo buvo gerokai mažiau, kailis naudotas tik akcentams sudėlioti. Ar tai būtų kailinė apykaklė, ar šalis, ar kepurė, svarbiausia yra nepadauginti, išlaikyti saiko jausmą.

SPALVOS

Kaip jau minėta įžangoje, šio sezono intelektualė tikrai nenori savo garderobo paversti „juodąja skyle“, tad drąsiai renkasi moteriškus ir ryškius atspalvius, pabrėžiančius išskirtinį drabužio kirpimą bei audinių kokybę. Viena iš sezono sensacijų – violetinė spalva, primenanti ametistą. Savotišku jos apogėjumi galima vadinti Paryžiuje vykusį „Chanel“ pristatymą, kurio metu Grand Palais parodų rūmai vienam vakarui tapo ametistų karalyste – didžiuliai kristalai tiesiog augo iš grindų, o violetinių atspalvių drabužius demonstravę modeliai atrodė it nimfos. Tikrą pakilimą išgyveno ir raudonojo vyno spalva, kurią anglakalbiai apžvalgininkai mieliau vadina „oxblood“ (jaučio kraujo spalva). Papuošusi tiek odos bei kailio šedevrus (kaip ir atrinktoje „DKNY“ nuotraukoje), tiek kasdienes palaidines bei sukneles, ši spalva padėjo kurti fatališkos moters, mylinčios prabangą, įvaizdį. Kiek energingesnė bei jaunatviškesnė buvo mineralo  kobalto spalva, ryškiu mėliu padabinusi ne vieną minimalizmą dievinančių dizainerių kūrinį. Viduržemio jūros gelmę primenantis atspalvis puikiai tiko ir sportinių elementų nestokojusiai Stellos McCartney kolekcijai, ir romantiškajai „Lanvin“ moteriai, ir „Balenciaga“ modernistei. Nebuvo pamiršta ir spalvų karalienė juoda, kurią šįkart įkvėpė tikru hitu tarp dizainerių tapęs filmas „Mergina su drakono tatuiruote“. Jo žvaigždė aktorė Rooney Mara ne tik tapo geidžiamiausia pirmųjų pristatymų eilių viešnia, bet ir galėjo džiaugtis jos talentui dedikuotomis tamsių spalvų kolekcijomis, nestokojusioms modernių, griežtų detalių.

DETALĖS

Savotiška revoliucija įvyko aksesuarų pasaulyje. Nors tai ir nuskambės keistai, tačiau šįkart ant šaltojo sezono podiumų beveik nebuvo matyti… itin vasariškų rankinių, avalynės ar kitų detalių. Taip, mados kūrėjai pagaliau nusprendė leisti moterims nešalti pėdų dėl „rudens“ sezono basučių! Jas pakeitė prie XIXa. tendenciją atspindėję ilgaauliai, įgavę ne vieną jojikiškų batų bruožą, tačiau vis tiek atrodę moderniai, rimtai, net kiek grubiai. Šio sezono ilgaauliai pasižymi įdomios faktūros juoda oda, turi aukštą, tačiau stambią ir patogią pakulnę, leidžiančią stabiliai jaustis net žengiant speigo paliestais šaligatviais. Rudenį bei žiemą pravers ir masyvios skrybėlės bei odinės pirštinės, pastaruoju metu gulėjusios spintos kamputyje, tačiau dabar sulaukusios žvaigždės valandos. Šie retro stiliaus aksesuarai, be kurių pilno aprangos komplekto negalėjo įsivaizduoti stilingosios mūsų močiutės, šį sezoną grįžta pasiūti iš įdomesnių audinių (tik pažiūrėkite į Marc Jacobs ir „Louis Vuitton“ skrybėles!), nudažyti romantiškais atspalviais (kaip ir „Dior“ pirštinaitės nuotraukoje). Įdomus mados kūrėjų pasiūlymas kiek pakeitė ir suvokimą apie kasdienes rankines. Šį sezoną jas patariama nešti ne įprastai (supraskite – laikant už rankenų), tačiau nešantis it didelę delninukę, nes šiemet rankinių forma minkšta, patogi, jos – kiek mažesnio nei vidutinio dydžio. Šią netradicinę idėją įsimylėjo tiek „Celine“ dizainerė Ph. Philo, tiek „Lanvin“ kūrėjas Alberas Elbazas. Beje, pastarasis diktavo papuošalų tendencijas bei pasiūlė įsigyti masyvų vėrinį. Segimas tiek prie spalvingos kokteilio suknelės, tiek prie marškinėlių bei švarko derinio, didelis bei stilingas papuošalas turėtų būti derinamas prie audinių siuvinėjimų spalvos arba kitų aksesuarų.

Nuotraukos iš vogue.com, koliažai mano

Bučkis